Vogntog som står fast i snøføyka er en gjenganger og onsdag 4. januar skjedde det igjen. Alle hovedveier ut av Oslo var delvis lammet av strandede trailere. Også mange andre steder på Sør- og Østlandet stoppet trafikken opp som en følge av vogntog på kryss og tvers. Dekk-kravene til vogntog har blitt skjerpet og kontrollene er hyppigere, noe NAF har vært en pådriver for.
– Selv med disse strengere kravene blir det vogntogkaos når store snøfall kommer. Vi mener transportselskapene bør vurdere nøye om de kan la vogntogene kjøre når det er varslet så vanskelig føre, sier Handagard.
– Selvsagt skjønner vi også at dette betyr tap av penger, men trafikksikkerhet og framkommelighet må trumfe alt, fortsetter hun.
Skjerpede krav til dekk
I 2020 kom det krav om vinterdekk for vogntog. Reglene innebærer at dekk på styrende foraksel og drivhjul på tunge kjøretøy nå må være merket 3PMSF, bedre kjent som alpesymbolet. Løpehjul og tilhenger vil fortsatt ha et minstekrav om M+S-merking (mud and snow). Krav til mønsterdybde er det samme; minimum 5 millimeter på samtlige hjul.
– Kravene til dekkutrustning på vogntogene bør være nok til at de ikke setter seg fast så ofte når det kommer store snøfall. Dessverre kan det se ut som en del trailere fortsatt ikke er utstyrt med dekk som er egnet for norske vinterveier, eller sjåførene trenger mer opplæring i kjøring på snøføre, sier Ingunn Handagard.