Det går en linje fra klimatoppmøtet i Dubai til miljøgaten på Gran. Onsdag 13. desember ble deltakerlandene enige om en omstilling fra fossil til fornybar energi. Uken etter var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på Gran for å avduke en nettstasjon. Den vil være navet i ladesystemet som skal sørge for at den elektriske maskinparken til Anlegg Øst kan jobbe effektivt.
– Vi må få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, og da må vi også få ned utslippene fra anleggsplassene. Derfor har regjeringen de siste to årene gitt tilskudd til flere pilotprosjekter for å teste ut ulike løsninger for på sikt å få anleggsplassene utslippsfrie. Et av disse er bygging av miljøgaten på Gran med elektriske anleggsmaskiner, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
En nettstasjonene, to stasjonære hurtigladere, tre mobile batterihengere og en hydrogenstasjon skal sørge for nok strøm til den elektriske maskinparken som skal brukes i anleggsarbeidet på fylkevei 2300 i Gran sentrum. I tillegg skal det etablere fire kjøretøyladere til personbiler.
– Statens vegvesen viser her vei på hva man kan få til, og dette er et eksempel til etterfølgelse. Det passer bra å bygge miljøgate med elektriske anleggsmaskiner, sier Nygård.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør Martin Lundby i Hafslund, og ordfører Gunn Elisabeth Alm Thoresen i Gran kommune var også til stede.
Pilotprosjekt
Miljøgata på Hadeland er et av Samferdselsdepartementets 22 pilotprosjekt for utslippsfrie anleggsplasser. I midten av januar starter anleggsarbeidet. Miljøgaten skal etter planen være ferdig før jul 2024.
– Vegvesenet skal levere på klima- og miljømålene i 2030. Fossilfrie ferjer og elektriske kjøretøy viser at Norge er i verdenstoppen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Sammenlignet med store milliardprosjekt som E39 Rogfast, E18 Vestkorridoren og riksvei 555 Sotrasambandet er den 650 meter lange miljøgaten et lite veiprosjekt. Men erfaringene fra Gran vil være svært viktig i arbeidet med å nå målet om 55 prosent kutt i utslipp av klimagasser fra veiprosjekt før 2030 sammenlignet med 2020.
I oktober vedtok ledermøtet i Vegvesenet handlingsplanen for kutt i direkte klimagassutslipp fra veiprosjekt. Vegvesenet vil kreve nullutslipp av klimagasser for nye veiprosjekt som lyses ut fra 2027.
Look to Gran
En viktig utfordring er å sørge for at ladestasjonene får nok strøm til å lade de elektriske anleggsmaskinene.
– Skal vi levere på nullutslipp i anleggsfasen må vi ha et godt samarbeid med industrien og leverandører. Derfor er prøveprosjektet på Gran så viktig, sier vegdirektøren.
Sammen med visekonsernsjef Martin Lundby i Hafslund skrev vegdirektøren under en forsknings- og utviklingsavtale for å sikre at erfaringene fra miljøgaten blir satt i system.
Da vegvesenet lyste ut arbeidet i Gran i mai 2023, ble det stilt krav om alle gravemaskiner og lastebiler skulle være 100 prosent utslippsfrie. For andre kjøretøy og maskiner var kravet 50 prosent. De strenge klimakravene gjør at om lag 90 prosent av anleggsarbeidet vil skje uten utslipp av CO2.
Dette skal bygges:
- 650 meter miljøgate.
- 200 meter kommunal vei.
- 1350 meter gang, sykkelvei og fortau.
- 3000 meter VA- og kabel-grøfter.
- I tillegg skal 5500 kvadratmeter dypstabiliseres.
Det siste punktet må gjøres med en dieseldrevet maskin, da det ikke er utviklet elektriske maskiner for dypstabilisering.
Hydrogendrevet ladestasjon
Vegvesenet har samarbeidet med Hafslund for å sikre nok strøm til ladestasjonene. Målet er å gjøre ladingen så effektiv som mulig. Det er viktig at anleggsmaskinene kan arbeide og ikke stå i ladekø.
Vegvesenet og Hafslund skal også prøve ut en hydrogendrevet ladestasjon som leverer strøm til en av ladevognene.
– Dette er et viktig prosjekt for Hafslund og vår satsing på utslippsfrie byggeplasser. Vi har stor tro på at hydrogenstasjonen vil fungere godt. Det gir uante muligheter til å lade mobile ladehengere og elektriske anleggsmaskiner, også i strømløse områder, sier visekonsernsjef Martin S. Lundby i Hafslund.
Mye å hente
Det er store klimagassutslipp knyttet til bygging av nye veier. På et typisk veianlegg kommer 20 prosent av klimagassutslippene fra bruk av diesel i anleggsmaskiner og til transport av materialer og masser. De resterende utslippene er indirekte og kommer fra produksjon av materialer som betong, stål og asfalt. Statens vegvesen her som mål å redusere både direkte og indirekte klimagassutslipp med 55 prosent i perioden 2020–2030.