EUs fjerde jernbanepakke er en samling med nye regler for jernbanesystemet i Europa. Disse reglene handler om å forenkle og harmonisere prosessene for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper. I tillegg innføres krav som legger til rette for økt bruk av konkurranse på likeverdige vilkår. Samtidig bes Stortinget om å gi samtykke til at de direktivene og forordningene som til sammen utgjør EUs fjerde jernbanepakke tas inn i EØS-avtalen.
– Med EUs fjerde jernbanepakke skal det bli enklere og mindre byråkratisk å utvikle togtilbudet både nasjonalt og med tanke på de internasjonale tjenestene. Vi skal fortsette med å styre og utvikle den norske jernbanen i tråd med vår offensive politikk, og norske myndigheter skal kontrollere og ha siste ord når det gjelder å kjøre tog i Norge på en sikker måte, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Høyesterett vurdering er i tråd med regjeringens syn
Regjeringen la i fjor vår fram lovforslag om innføring av EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett. Et flertall på Stortinget ba i forbindelse med behandlingen av lovforslaget Høyesterett om en vurdering om innføring av pakken kan vedtas med alminnelig flertall, slik regjeringen har foreslått. Høyesteretts konklusjon er i tråd med forslaget fra regjeringen. Høyesterett skriver i sammenfatningen blant annet:
«Slik det samlet fremstår for Høyesterett, er omfanget av myndighetsoverføringen begrenset, og de samfunnsmessige og politiske interessene som er berørt av de vedtakene som ERA får kompetanse til å treffe, fremstår ikke som sentrale.»