I slutten av september startet arbeidet med det som er et skikkelig prestisjeprosjekt for Statens vegvesen: Nye Sotrabru, som skal være verdens største heldigitale hengebru. Bruen vil krysse Raunefjorden, får et hovedspenn på 608 meter og blir 901 meter lang. Den skal bestå av fire felt pluss en sykkelvei med fortau.
– Nye Sotrabru er en del av prosjektet med riksvei 555 Sotrasambandet, der Sotra Link på oppdrag fra Statens vegvesen bygger 9,4 kilometer firefelts vei fra Kolltveit i Øygarden kommune til Storavatnet i Bergen kommune. Dagens Sotrabru har sprengt kapasitet med en årsdøgntrafikk på 30 000. Med Sotrasambandet får vi firefeltsvei fra Storavatnet ved Bergen til Kolltveit i Øygarden, sier kontraktsansvarlig for Nye Sotrabru i Statens vegvesen, Håkon Matre.
Planlagt ferdigstillelse for bruprosjektet er omtrent samtidig som resten av Sotrasambandet, til sommeren 2027.
Unikt med dette prosjektet er at hele byggingen skal gjennomføres uten tegninger. Nye Sotrabru er prosjektert digitalt, med alle detaljer. Denne datamodellen skal brukes gjennom hele prosessen, i både prosjekteringsfasen, byggefasen, men også i driftsfasen.
– Vi tar den digitale 3D-modellen, med forvaltnings, drifts- og vedlikeholdsdokumentasjon, med oss videre til driftsfasen, sier Håkon Matre.
– Er det utviklet en ny programvare for prosjektet?
– Det er flere prosjekteringsverktøy som danner grunnlaget for denne modellen. Disse er satt sammen for å få dem til å fungere, sier Matre.
Gir færre feilkilder
Den viktigste årsaken til at Statens vegvesen har gått for heldigital prosjektering og bygging, er reduksjonen av feilkilder. All informasjon kommer på ett sted, den er alltid oppdatert og alle som jobber med prosjektet søker til samme sted for å finne informasjon, ifølge Matre.
– Å bruke en modell som er prosjektert digitalt, reduserer feil og misforståelser i prosjekterings- og byggefasen. Man ser der og da at ting passer og fungerer sammen, sier Matre.
– Hvilke utfordringer byr det eventuelt på?
– Det er en ny måte å jobbe på, i alle fall på et så stort prosjekt. Det innebærer en omstilling. For eksempel er de som skal legge armering vant til å ha med armeringstegninger. Nå må de gå inn i modellen og hente ut informasjonen de trenger. Det er en annen måte å jobbe på. Samtidig skaper det større forståelse for hva de gjør og hvorfor de gjør det. Man ser sammenhengen bedre. Jeg opplever at entreprenører og utførende er klare til å ta et steg videre sammen med oss, og at de er utrustet til å ta imot modellen og jobbe ut fra den, sier Håkon Matre.
Den første i rekken
Den heldigitale prosjekteringen og byggingen vil ikke gjøre at de har behov for færre folk, men gi besparelser fordi det vil føre til færre feil og misforståelser, som igjen kan gi uheldige forsinkelser.
For Matre er det en liten fjær i hatten at prosjektet er verdens største heldigitale hengebru.
– Det er et veldig kjekt, spennende og givende prosjekt. Det er en bonus å jobbe med slike landemerker, som har en dimensjonert levetid på 100 år. Vi tar et stort steg inn i fremtiden og viser i praksis hvordan vi bruker ny teknologi, sier Matre.
– Hvilken betydning vil dette prosjektet få for prosjektering og bygging av hengebruer i fremtiden?
– Jeg tror dette prosjektet er det første i en rekke av mange. Det er denne veien det går. Vi utvikler oss hele tiden, og jeg regner med at de neste hengebruene blir bygget på samme måte, sier Matre.
Kontrakten på Sotrasambandet ble underskrevet i fjor, og er Europas største samferdselskontrakt. Statens vegvesen har inngått OPS (Offentlig-privat)-samarbeid med Sotra Link AS, som både finansierer, prosjekterer, bygger og drifter sambandet. Det er Norconsult som har designet og prosjektert Nye Sotrabru. Prislappen på hele prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner. Det inkluderer forberedende arbeider. Kostnadsrammen på bruen er ikke offentlig, opplyser Håkon Matre.