– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt – på PC og nettbrett uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.
– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, tilføyer byggeleder Thomas Holst i Statens vegvesen.
Raskere og billigere
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.
– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross for anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.
Fra plan til bygging
Ingunn Foss, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne skje modellbasert.
– Det sa vi ja til, og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud, Amund Lundqvist og hans folk, satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år til bake, forteller Tom Hedalen.
Det ferdige vegprosjektet som åpnet i november i fjor, blir også overlevert til drift og vedlikehold papirløst.
– Under byggingen av ny fire felts Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen fra våren 2017 til høsten 2018, har vi vært i tett dialog med Drammen kommune og andre parter på infrastruktur for å få en raskest og best mulig gjennomføring. Det har fungert bra, sier Thomas Holst.
Vinn-vinn for alle
Og når entreprenøren Isachsen Anlegg AS også har tatt til seg det modellbaserte verktøyet på en god måte, har samarbeidet i anleggsfasen også fungert veldig bra og effektivt, sier prosjektleder Tom Hedalen.
Hedalen er og prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen, ny Holmenbru. Det blir også planlagt, prosjektert og bygget papirløst med det digitale modellbaserte verktøyet Statens vegvesen nå tar mer og mer i bruk på større vegprosjekter.