Foto: Statens vegvesen
Inge Fosselie
Publisert: 25.01.2024 

Utslippsfrie anleggsmaskiner i 2027

Statens vegvesen har satt som mål at alle anleggskontrakter i hovedsak skal utlyses som nullutslipp etter 2027. Utviklingen viser at tilgangen på elektrisk kraft blir fullt mulig, selv langt fra byene.

For bare et par år siden var det grunn til bekymring for at krafttilgangen ikke ville bli tilstrekkelig, men slik er det ikke lenger. Etter at de store utbyggingsprosjektene ble kartlagt, kom rapporten fra Norconsult på bestilling fra transportvirksomhetene. Rapporten som konkluderer med at det blir enklere å skaffe tilstrekkelig krafttilgang enn vi tidligere har trodd. Ny teknologi i form av batteribanker er løsningen.

Batteribanker

– Dette er en god nyhet for hele bygg- og anleggsbransjen i Norge, ikke minst for Statens vegvesen som skal mer enn halvere utslipp av klimagasser fra egen virksomhet innen 2030, sier Per Fjeldal, klimarådgiver i Statens vegvesen.

Batteribanker kan være veldig aktuelt i de tilfellene hvor man ikke kan skaffe tilstrekkelig effekt. Det er ofte et problem å få mer enn 1MW effekt, og da vil det være begrenset hvor mange maskiner som kan lades samtidig.

– Batteribankene bidrar til å gjøre dette fleksibelt, fordi de kan plasseres i anlegget med 2–3 kilometers mellomrom. Det er batterier som helt sømløst samler kraft og energi for så å overføre denne energien til maskiner, forklarer Fjeldal.

– Vi er ennå ikke helt sikre på hvor dette i detalj kommer til å ende, men vi ser jo at det er veldig lite hensiktsmessig å belte en gravemaskin fordi det er så energikrevende. Men vi ser for oss at man transporterer batteritilhengere eller batteribanker til de maskinene som har belter.

– En hjullaster vil jo typisk være enklere å kjøre til ladestasjonen innen rimelig avstand, en kilometer eller to, fordi den er mer bevegelig, slår han fast

Nullutslipp

Per Fjeldal forteller at det nettopp har kommet en teknisk spesifikasjon fra Norsk Standard for utslippsfrie byggeplasser og anleggsområder (SN/TS 3770), som vil være til stor hjelp. Slike spesifikasjoner er forløpere til det som blir en standard.

– Vi håper vi kommer dit ganske snart, understreker Per Fjeldal.

– I løpet av 2027 er det meningen at det skal være nullutslipp i alle våre kontrakter. Hovedgrepet er at vi begynner å kartlegge krafttilgang så tidlig som mulig. Alle prosjekter må ha en formening om hva som er tilgjengelig, for da vet vi bedre om hvor hardt vi kan stramme skruen.

Fjeldal understreker at merkostnadene må beregnes så godt det er mulig, slik at prosjekter kan få dekket midlertidige ekstrakostnader.

– Vi legger opp til at vi stiller kravene i våre konkurransegrunnlag og kontrakter. Nullutslipp som hovedregel i kontraktene våre i løpet av 2027 er signalet. Da er det viktig at vi ikke ligger på latsiden, men har en troverdig opptrapping, sier Per Fjeldal.

Lavutslippssamfunn

– Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050. På veien dit skal vi også bidra til at 2030-målene nås, sier Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef for landtransport i Enova.

– Ved å tilby investeringsstøtte til utslippsfrie anleggsmaskiner og mobile ladestasjoner, bidrar Enova til at markedet endres i retning av et bredere tilbud og at flere aktører på sikt vil drive utslippsfritt, legger hun til.

Investeringsstøtten fra Enova i en tidlig fase av markedsutviklingen bidrar til å senke risikoen for selskapene, slik at omstillingen går raskere mot nullutslippskjøretøy eller utslippsfrie anleggsmaskiner.

– Vi har gitt støtte til rundt 800 store anleggsmaskiner og mobile ladekonteinere siden 2017. Dette har gitt oss mye erfaring på drift, noe som er verdifullt for å dra den store omstillingen videre, forteller Tranaas Skjærvik.

– Det er ønskelig at markedet har en positiv utvikling som gir oss kostnadsreduksjon. I tillegg er det viktig at også andre drivere kommer på plass, som for eksempel at det stilles krav til offentlige anskaffelser, legger hun til.

Anleggsbransjen

Det er nettopp krav til offentlige anskaffelser som gjør at entreprenørene nå går over til utslippsfrie anleggsmaskiner.

– Dette krever mye av dem som skal investere og det er en stor merkostnad, vedgår Tranaas Skjærvik.

Hun peker på at utvalget av mindre anleggsmaskiner er blitt større, mens det fortsatt er et stykke igjen for de store, tunge maskinene.

– En viktig del av vårt arbeid er å bidra til at man får opp et solid system for hele anleggsplassen med infrastruktur som fungerer og med tilhørende lading.

– Vi ønsker å støtte mange demoprosjekter slik at vi kan høste verdifull erfaring frem til maskinene blir mer konkurransedyktige, slik at vi virkelig står klar til å ta det store løftet, sier Marie Tranaas Skjærvik i Enova.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur