– Vi hadde håpet å åpne den midlertidige brua i dag, men siden Moumbekken bru ligger i et område med ustabile masser, vil vi beregne massene vi har tilført, enda en gang for å være helt trygge på at de blir liggende stabilt, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Brua som skal erstatte Moumbekken bru for en periode, er lagt oppå den eksisterende brua. Den midlertidige brua blir dermed liggende høyere enn den eksisterende, som betyr at det må bygges tilførselsramper i hver ende.
Tilførselsrampene blir bygd opp av masser som til slutt asfalteres. Dette betyr ekstra vekt mot underlaget, som altså består av kvikkleire.
– For å sjekke at massene vi har tilført ikke er for tunge og kan rokke ved den ustabile grunnen, vil vi gjøre nye beregninger, og om nødvendig bytte dem ut med lettere masser, sier Eiterjord.
Åpningstidspunktet for den midlertidige Moumbekken bru er dermed usikkert per nå. Alt kommer an på om massene må skiftes ut med lettfylling eller ikke. Dette håper Eiterjord å få klarert i kveld, eventuelt i morgen tidlig.
Moumbekken bru er blant de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt for trafikk i forrige uke i påvente av svar på hvorfor Tretten bru kollapset. To av de stengte bruene blir erstattet av midlertidige bruer – Moumbekken bru i Fredrikstad og Tveit bru i Valdres.