Deutsche Bahn melder om både passasjer- og punktlighetsrekord på hurtigtoglinjen mellom Berlin og München. Nye og hypermoderne signalsystemer skal være hovedgrunnen, og nå står Norge for tur.
- Samarbeidet mellom oss og Deutsche Bahn i Tyskland er vi svært stolte av. Tyskland har ofte vært i forkant i Europa på slike løsninger. Deutsche Bahn og Alstom har hatt et veldig tett og godt samarbeid om leveransen av signalsystemer. Dette høster Tyskland nå frukter av, sier Carl Åge Bjørgan, Administrerende direktør i Alstom Transport Norway AS.
Deutsche Bahn melder om 90 % punktlighet på den nye strekningen, noe som er bedre enn gjennomsnittet forøvrig i Tyskland der punktligheten bare er på 75%. Nå øker presset på flyselskapene og presset på prisene er høyt.
- Det er klart at når du kan sette deg på toget i Berlin og kan ankomme München på under fire timer så begynner vi å snakke om en reell konkurranse til flyselskapene, fortsetter Bjørgan.
Går til anskaffelse av ERTMS
Nå står Norge for tur, ifølge Alstom vil konkurransen med flytrafikken ta av også i Norge. Det vil få flere positive konsekvenser.
Norge har besluttet å gå til anskaffelse av ERTMS (European Rail Traffic Management System), et nytt signalsystem for fremtiden. Det vil føre til mer og bedre punktlighet, økt kapasitet, mindre CO2-utslipp og økt sikkerhet. I fremtiden er det flere flyruter som vil måtte settes ned, avslutter Bjørgan.
Forsinkelser og kanselleringer i togtrafikken skaper problemer for både folk og bedrifter. Ifølge Bane NOR ble ifjor 15,2% av avgangene på Bergensbanen og 21,9% av avgangene på Sørlandsbanen forsinket eller kansellert. På NSBs mellomdistansetog ble 15,5% av avgangene forsinket eller kansellert.
Hovedårsaken ligger i spor og signal. Bane NOR har et vedlikeholdsetterslep på 17 milliarder kroner på jernbanen, og det finnes et mangfold av gamle og gjensidig inkompatible signalsystemer og delsystemer i drift. Innføringen av ERTMS på jernbanen vil ifølge Bane NOR gi bedre tog, færre forsinkelser og tryggere reiser.