Flotunnelen på 3765 meter med T5,5 og høyde 4,6 meter er et rent rassikringsprosjekt.
– Bakgrunnen er at fjellet langs Oppstrynsvatnet går loddrett opp i tusen meter høyde, hvor det dannes skavler, steinsprang og snøskred, så det er en skredutsatt strekning både sommer og vinter, sier Jon Harald Huseklepp, prosjektleder Utbygging Nord i Vestland fylkeskommune.
–Fra før er det montert en del fanggjerder, men strekningen har likevel vært mye vinterstengt, dermed har ikke innbyggerne i Flo noen veg inn og ut av området og blir helt isolert.
Blaksettunnelen på 1230 meter med T8,5 og høyde 4,6 meter ligger på en strekning av fylkesveg 5742 som går langs Nordfjord, et samband tilknyttet E39 og Riksveg 15 som er pendlerveg og populær turistveg på sommeren.
– På grunn av de nye kravene til tunnelstandard fra EU måtte Blaksettunnelen oppgraderes, forteller Huseklepp.
– De to tidligere tunnelene på strekningen var enfelts uten nødutstyr, som medførte fremkommelighetsproblemer og dårlig sikkerhet. Under planleggingen besluttet vi å bygge en helt ny tunnel. Problem med stigning, Kravet til stigning i nye tunneler er maksimum tre prosent, vi fikk fravik fra dette kravet med tillatelse til å bygge med 6,4 prosent stigning, dermed fikk vi også forkortet lengden på tunnelen.
To prosjekt i ett med besparelse
Opprinnelig var planen to selvstendige prosjekt, men ble underveis i planleggingen slått sammen til en totalentreprise. Dermed ble Blaksettunnelen fremskyndet i tid.
– Vi valgte totalentreprise fordi vi mente det ville gi større spillerom for entreprenøren til å disponere mannskap og maskiner på mest mulig effektiv måte, sier Huseklepp.
– Vi regnet det også som mer attraktivt å regne på en stor kontrakt enn to mindre, dermed fikk vi bedre konkurranse om jobben. Samtidig er det også mer rasjonelt for Vestland fylkeskommune å ha færre kontrakter å administrere. Vedtatt budsjettramme for Blakset var 287 millioner 2022 - kroner og for Flo 740 millioner. Forventet totalprognose for Blaksettunnelen er 287 millioner og for Flotunnelen 632 millioner, så vi har klart å gjennomføre med en ganske stor besparelse her.
God standard med høy sikkerhet
De nye vestlandstunnelene har til tross for sin rurale beliggenhet fått en god standard med nødstasjoner, brannslukkingsutstyr og nødtelefon som gjenspeiler at de er bygget på 2020 - tallet.
– Når det ikke går trafikk så senkes belysningen til et minimum, sier Huseklepp.
– Sensorer registrerer om det kommer en bil, dermed økes lysstyrken. For syklister sørger en knapp på utsiden for full belysningsstyrke, samtidig tennes skilt som varsler om syklist i tunnel. Tunnelene har dessverre ikke mobildekning, mobilselskapene var ikke villige til å ta denne kostnaden. Vi har imidlertid sørget for DAB og nødnettdekning.
Sikkerhetstest og godkjenning likt gjennomført
Kriteriene for om en tunnel må godkjennes av sentrale vegmyndigheter er at den er over 500 meter lang og har en årdøgntrafikk over 300.
–Kommer et av kriteriene under krav trenger de ikke sendes inn til sikkerhetsgodkjenning, og dette ble aktuelt for Flotunnelen, påpeker Huseklepp.
– Likevel har vi internt kjørt de samme testene og godkjenningsprosessene som Blakset, dermed har vi oppnådd samme kvalitet og sikkerhet i begge tunnelene. Vi sparte opptil fire uker behandlingstid på å ta dette internt. Trafikken i Blaksettunnelen skulle vært påsatt før ferien 2021, men det ble forsinket åpning i november. Dette skyldtes utfordringer med sikkerhetsgodkjenning, fordi en elektrisk kabel hadde feil klassifisering som det ble en del diskusjon rundt. I Flotunnelen klarte vi å sette trafikk på før påskeferien 2022, tre måneder før opprinnelig plan.
Omfattende totalentreprise
For entreprenøren har Flo- og Blaksettunnelene vært en relativt omfattende totalentreprise.
– Blakset og Flo er et prosjekt med to tunneler på forskjellige steder hvor vi har vært totalentreprenør, sier Jan Lima, prosjektleder i Hæhre Entreprenør AS.
– Som totalentreprenør har vi også ansvar for prosjektering, hvor vi har med oss dyktige folk i Multiconsult. Utføringsmessig har vi drevet tunneler, bygget grøfter og veg, lagt rør, bygget tekniske bygg, montert portaler, og bygget en brukonstruksjon utenfor Flotunnelen. På noe av arbeidet har vi brukt underentreprenører, her vil vi spesielt nevne OTERA Traftec, som har vært svært dyktige på elektrodelen av prosjektet.
Utfordringer ga merarbeid og læring
I alle prosjekt møter man som entreprenør på utfordringer, dette prosjektet har ikke vært et unntak fra denne regelen.
–Den største utfordringen i prosjektet var da vi møtte på vannlekkasjer i Flotunnelen, dette var uventet og medførte en større injeksjonsjobb, forteller Lima.
– I denne forbindelsen har det medgått 805 tonn injeksjonsmiddel og 30 tonn mikrosement. På Blaksettunnelen måtte vi flytte litt på påhogget, ellers gikk det ganske greit. Sikkerhetsgodkjenning av tunnel etter de nye forskriftene og rutinene var også en utfordring hvor vi underveis har hatt mye læring. Regionsreform og nye sjekklister gjør at vi som skal ha godkjenning opplever strengere praktisering av reglene i dag enn tidligere. Totalt sett har dette imidlertid vært et bra prosjekt for oss i Hæhre, vi har trivdes i Stryn.
Langvarig oppfølging
Rådgiverbedriften Multiconsult har vært engasjert av totalentreprenøren Hæhre til å prosjektere veg, tunnel, konstruksjoner og ytre miljø for alle fag.
– Dette har vært et relativt enkelt prosjekt rent prosjekteringsmessig, sier Ragnar Thorud, oppdragsleder i Multiconsult.
– For vår del er ikke prosjektet veldig stort, byggetiden har imidlertid vært lang, så det har vært en lang oppfølgingsperiode under byggetid. Prosjektet ligger langt unna våre kontorer, dermed har det blitt lav tilstedeværelse på anlegget fra vår side, så det har vært litt utfordrende å holde seg orientert om det som skjer på byggeplassene.
God samhandling gir resultat
For rådgiveren har prosjektet vært en god erfaring når det gjelder samarbeidsforholdene og kommunikasjon.
– Vi har en rammeavtale og samarbeider med Hæhre på mange prosjekt, sier Thorud.
– Vi kjenner folkene og metodene deres, og dette gir trygghet for oss som prosjekterende. Vi har hatt felles prosjekteringsmøter gjennom hele perioden, hvor alle relevante aktører vært med. Samhandlingsmøter har også vært gjennomført i flere runder, dette har vært veldig greit slik at vi har fått 'tunet inn' alle underveis. Slike møter sørger for bedre kommunikasjon og samarbeid. I en totalentreprise har vanligvis ikke rådgiver direkte kontakt med byggherre, her har imidlertid byggherre vært engasjert i møtene underveis, dette har vært bra.
HMS ivaretatt
I slike prosjekt er det svært viktig å ivareta sikkerhet både for egne folk og publikum, noe som har vært en ting man har jobbet med gjennom prosjektet.
– Hele tiden mens vi har jobbet har det gått trafikk i anleggsområdet, som er utfordrende. På 144 000 nedlagte arbeidstimer har vi ikke hatt noen alvorlige hendelser, og vi er stolte over at vi gjennomfører uten skader på eget personell eller tredjepart, avslutter Huseklepp.