Nye Skjøiten bru er en 90 meter lang betongbru som skrår over elva Hemselia i nesten rett linje med veien. I prosjektet ligger det også 1,5 km utbedret vei fra Venåsbakken til avkjørsel til Lio.
– Dette vil trafikantene merke godt. Et ulykkespunkt er fjernet, og framkommeglighetene vil bli mye bedre, til glede for både folk og næringsliv som bruker veien, sier Nygård.
Høyt prioritert posjekt
Skjøiten bru, som ligger ved riksvei 52 i Hemsedal, var det høyest prioriterte prosjektet blant de 10 ulike prioriterte tiltakene på riksvei 52 i Nasjonal transportplan 2022-2033.
– Brua var planlagt å stå ferdig 5. juli, men på grunn av raskt og effektivt arbeid fra både Statens vegvesen og entreprenør Hæhre er den allerede klar til bruk, sier samferdselsministeren.
Det har blitt tatt hensyn til både naturen og miljøet i anleggstiden.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Johan Vasara (Ap) stod for den offisielle åpningen onsdag 29. juni 2022.
Trygves tredje Skjøiten bru
For Trygve Venås markerte åpningen av ny Skjøiten bru på rv. 52 i Hemsedal tidligere i sommer noe helt spesielt:
Det er nemlig tredje generasjon Skjøiten bru han opplever her like ved hjemplassen sin. Snart 90 år gamle Trygve Venås fra Lio-grenda er en av naboene som var invitert til vegåpningen for en snau måned siden.
Sammen med kona Anbjørg kunne han stolt se den nye brua bli offisielt åpnet av statssekretær, utbyggingsdirektør og varaordfører i Hemsedal. Etter åpningen tok han en god kakebit og kaffe som Vegvesenet serverte til toner fra den lokale fløytespilleren Tori Snerte.
– Jeg husker godt den første Skjøitenbrua som stod her før den som ble åpnet i 1937. Det var ei trebru som vi krysset på traktor. Hverken brua eller vegen var like fin som den i dag naturligvis, men trebrua over Mørkedøla fungerte likevel godt til datidens bruk, forteller han.
Da kake og kaffe var fortært takket Trygve og Anbjørg Venås pent for seg og tok rake vegen hjem til gården oppe i Lio-grenda like i nærheten. Med gode minner fra den for dem historiske og minnerike vegåpningen.