Prosjektet ligger rundt 5 km øst for Notodden sentrum, opp mot Meheia, og drives i samarbeid med Notodden kommune. Prosjekt E134 Leivstein virker kanskje beskjedent fordi det bare dreier seg om 1 000 meter. Men det betyr mye for bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet, og det legger til rette for utvikling av nye virksomheter i området.
Sammensatt anlegg
– Vi har bygd om en litt stygg og uoversiktlig sving, flyttet ut E134 en god veibredde for å få bedre siktforhold, god kurvatur og riktig bredde. Samtidig klargjør vi for at man i fremtiden kan legge en gang og sykkelvei på innsiden av veien, forklarer byggeleder Edvard Straumsnes.
Det blir også lagt til rette for et fremtidig kryssområde som skal gi bedre oversikt for økende trafikk i fremtiden.
– Samtidig utfører entreprenøren arbeider med å legge om vann- og avløpsanlegg for Notodden kommune, pluss en del omlegging av høyspentkabel og noen telekabler for Telenor, sier Straumsnes.
– Den lokale entreprenøren Felle Maskin gjør et veldig godt arbeid, legger han til.
Samarbeidsprosjekt
Prosjektleder Sigurd Wiberg forteller at E134 Leivstein er ett av svært mange utbedringsprosjekter Statens vegvesen driver på riksveinettet.
– Akkurat nå driver vi enormt mange utbedringsprosjekter rundt omkring på reguleringsplanstadiet, byggeplan eller bygging, forteller Wiberg.
70 prosent av hans egen portefølje består av utbedringsprosjekter i en eller annen form. I Agder og Vestfold og Telemark er det rundt 50 slike prosjekter akkurat nå.
Koordinert innsats
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland synes E134 ved Leivstein er et godt eksempel på det etaten prøver å få til med slike prosjekter.
– Når du kan sette sammen flere porteføljer eller kontraktstyper langs en strekning, så får du gjort mer for en lavere administrasjonskostnad. I dette tilfellet er det blant annet å bruke stedlig kompetanse som kjenner forholdene og opererer effektivt. Her har vi også fått med oss den kommunale biten og koordinerer innsatsen med andre etater, forklarer Hovland.
Mer målrettet innsats
Statens vegvesen bruker stadig mer ny teknologi til å måle tilstanden på veinettet for å finne ut behovet for vedlikehold. På denne måten får etaten en godt detaljert oversikt over tilstanden.
– Ny teknologi gir oss en mye bedre oversikt enn tidligere og gjør oss raskere og mer målrettet på stedet. Vi får vi rett og slett gjort mer for pengene; breddeutvidelse, oppmerking og ikke minst forsterket midtoppmerking, der dette er mulig. Vi ser at innsatsen gir svært god bedring av trafikksikkerheten. Et godt digitalt planverk for å varsle gir absolutt bedre fremkommelighet og ikke minst trafikksikkerhet, konkluderer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.