Publisert: 08.11.2017 

Tror skinner på asfalt kan løse jernbaneutfordringer

Raskere tog gjør det mer interessant for reisende å velge bane fremfor bilen, og ikke minst å flytte større deler...

Raskere tog gjør det mer interessant for reisende å velge bane fremfor bilen, og ikke minst å flytte større deler godstransporten over på jernbanen. Men det betyr også en stor belastning på underlaget. Derfor ser danske Roads2Rails på en ny måte å konstruere skinnegangen på.

Stadig flere biler på veiene gjør at det er nødvendig å øke kapasiteten på jernbanen i Danmark. Spesielt viktig er det å øke reisehastigheten mellom København og storbyene på Jylland.

Vi gikk inn og studerte litt på det. Hvis man øker hastigheten, øker også slitasjen på ballastlaget vesentlig, sier Ole Grann Andersson fra Teknologisk Institut, som er prosjektleder i utviklings- og forskningsprosjektet Roads2Rails.

I stedet for å bygge mer av og optimere den eksisterende konstruksjonen, mener prosjektgruppen at det er interessant å gå inn og lage en alternativ konstruksjon.

Klimaendringer

Her kommer også klimaendringene inn, med stadig mer og kraftigere regnskyll.

Den eksisterende, tradisjonelle konstruksjonen med ballastpukk som ligger på grus er følsom overfor regnvann. Vannet gir et mykere underlag, og vi ser også på eksisterende baner at grusen blander seg med jorden. Dette gir et jevnlig vedlikeholdsbehov.

Ved å legge et tett asfaltlag som det ikke kommer vann gjennom, unngår man problemet med at grunnen blir våt. Han legger ikke skjul på at en slik løsning vil bli dyrere å bygge.

Men det er prosjektgruppens forventning at man samfunnsmessig oppnår besparelser på lenger sikt. Det blir mindre vedlikeholdsbehov og færre forstyrrelser i togdriften.

Dette vil igjen kunne gjøre det mer attraktivt å bruke toget, slik at mer av trafikken flyttes over på jernbanen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur