Drøye to år er gått siden Sporveien tok det første spadetaket og startet oppgraderingen av trikkeinfrastrukturen nedenfor Storokrysset, nærmere bestemt fra Vitaminveien ved Storo, til Åsengata ved Sandaker senter. Nå er Grefsenveien nedre-prosjektet ferdig, noe som betyr at trikken på ny kjører på begge spor – i begge retninger – og er tilbake i normalt gjenge.
Prosjektet Grefsenveien nedre er et av flere infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet, som overordnet blir ledet av Sporveien. Gjennomføringen skjer i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten.
– Våren 2020 var trikkeinfrastrukturen i Grefsenveien ovenfor Storokrysset ferdig oppgradert. Samme høst ble oppgraderingen av Thorvald Meyers gate på Grünerløkka ferdigstilt, og i sommer kjørte trikken på nye spor i Storgata. Med ferdigstillingen av Grefsenveien og Sandakerveien nedenfor Storokrysset har trikkelinjen fra Kjelsås og ned til sentrum fått et solid løft. Dette er en gladdag for alle som reiser med trikken i Oslo og for oss som leder Trikkeprogrammet, sier Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø.
En grønnere by
Oslo kommune har vedtatt å satse på trikk og kollektivtransport, og Trikkeprogrammet bidrar til en renere og mer miljøvennlig hovedstad. En satsing på trikk, gater og byrom gir plass til flere reisende og en mer miljø- og klimavennlig byutvikling.
– Trikken er helt sentral i arbeidet for et klimavennlig, bærekraftig og attraktivt byliv. Med Trikkeprogrammet skal hovedstaden få et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud, noe som betyr at kunder og reisende om få år kan glede seg til nye, moderne trikker, et kollektivtilbud med plass til flere og en investering som er økonomisk forsvarlig. Vi håper alle setter pris på oppgraderingene, som er viktige å få på plass for å sikre et godt og robust trikketilbud i hovedstaden, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.
Etterlengtet oppgradering
Som del av Grefsenveien nedre-prosjektet er gamle og slitte trikkeskinner skiftet ut. Det er fjernet asfalt, støpt ny fundamentplate på deler av strekningen, lagt nye trikkeskinner og reasfaltert. I tillegg er det montert noen nye kontaktledningsmaster som holder strømledningen til trikken på plass, utført elektroarbeider og anlagt nye føringsveier for rør og kabler under bakken. Trikkesporene er oppgradert i eksisterende trasé.
I anleggsperioden har trikketraseen vært stengt i en og en retning om gangen, slik at Sporveien har kunnet opprettholde trikketilbudet gjennom anleggsperioden. Byggearbeidene har vært delt opp i faser for å unngå å berøre hele trikkestrekningen mellom Vitaminveien og Åsengata samtidig. Sporveiens konserndirektør for infrastruktur og prosjekter, Per Magne Mathisen, er fornøyd med gjennomføringen og resultatet, og gir honnør til naboer og berørte parter som har levd tett på anleggsarbeidet i nærområdet.
– Det at vi ferdigstiller Grefsenveien nedre-prosjektet til planlagt tid i en periode som har vært preget av koronapandemien, er svært gledelig. Alle har stått på og jobbet hardt for å holde fremdriften, både ansatte i Sporveien og hos vår entreprenør Trasé AS. Jeg vil også rette en stor takk til alle naboer, næringsdrivende og andre berørte parter, for tålmodigheten gjennom anleggsperioden, sier Per Magne Mathisen i Sporveien.
Som byggherre forsøker Sporveien etter beste evne å ta hensyn til dem som er mest berørt av anleggsarbeider. Natt- og helgearbeid gjennomføres eksempelvis kun når det er absolutt nødvendig.
– Vi har forståelse for at det kan være krevende å bo og ferdes i områder der det pågår byggearbeider. Takk for forståelsen!, legger Per Magne Mathisen til.
Opprydding og etterarbeid
Som del av Grefsenveien nedre-prosjektet vil det pågå opprydningsarbeider i Sandakerveien og Grefsenveien frem til 22. desember. Til jul vil kjøremønsteret for bilister og andre trafikanter være tilbake til det normale, med åpning for biltrafikk og annen ferdsel gjennom hele området. Etterarbeider som blant annet tilsåing med gress og veioppmerking, vil bli gjennomført til våren når det er varmere i været.
Omfattende Trikkeprogram
Eksempler på andre infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017 og Tinghuset–Tullins gate som var ferdig i 2019. Opprustningen av Grefsenveien ovenfor Storokrysset, Thorvald Meyers gate og Majorstuen, ble alle ferdigstilt i 2020, Bispegata ble avsluttet tidligere i år, og i Storgata gjenstår kun mindre arbeider.
Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold. De nye trikkene vil fases inn frem til 2024, samtidig som gjenstående arbeider på trikkeinfrastrukturen ferdigstilles.