Tilskuddsordningen kom på plass etter ønske fra Stortinget. Statens vegvesen har hatt ansvaret for å fordele pengene fra tilskuddet. Fylkene har selv søkt om penger til de fylkesveiene de mener har behov for oppgradering.
I Nordland får følgende veier støtte:
Veistrekninger | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Fv. 821 Frøskeland–Myre | 9,6 | 6,0 | 11,2 | |
Fv. 7488 Støvset–Breivik m/tilførselsveier | 4,0 | |||
Fv. 828 Herøy–Dønna | 1,0 | 10,0 | 9,0 |
Tall i millioner kroner.
– Med den langstrakte og varierte kysten og næring i hele landet, har vi sjømatbedrifter på de ytterste øyer og i fjordene våre. Sånn skal det fortsatt være. Mange av veiene til og fra disse bedriftene er fylkesveier i dårlig stand, spesielt vinterstid. Det er ekstra utfordrende for lastebiler å frakte varer til bedriftene, og eksportere sjømat fra kysten til markedet. Vi håper at denne tilskuddsordningen vil være til god hjelp i årene som kommer, sier statssekretær Ingelin Noresjø (KrF).
Fylkene må bidra med 60 prosent av kostnadene og eventuelle kostnadsoverskridelser. Så snart fylkene har dokumentert egenfinansiering og med forbehold om Stortingets bevilgninger kommende år, vil fylkene få den endelige tildelingen.