Arbeidsfellesskapet er en av to grupperinger som til sammen er tildelt åtte fjordkryssingsoppdrag utlyst av SVV. Den andre grupperingen er Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult & COWI. Arbeidet som gjøres av de to grupperingene vil danne beslutningsgrunnlag for valg av brukonsept for Halsafjorden og Sulafjorden.
– Tildelingen bekrefter Norconsults sterke kompetanse på store bruer og vi er meget fornøyde med å ha vunnet disse oppdragene. Vi gleder oss til å starte opp arbeidet sammen med vår partner Dr. techn. Olav Olsen, og ser fram til et godt samarbeid med Statens Vegvesen. Norconsult har vært en solid bidragsyter i E39 Fjordkryssingsprosjektet så langt, og dette er en spennende start på fortsettelsen, sier Eirik Wie Furunes, teamleder store bruer i Norconsult.
Knytter sammen bo- og arbeidsmarkedet
Halsafjorden er to kilometer bred og 500 meter dyp ved det aktuelle brustedet, mens Sulafjorden er mellom 3,5 km og 4,0 km bred, og inntil 450 meter dyp ved de aktuelle stedene for bruplasserings, skriver SVV i en pressemelding på sine hjemmesider.
Ferjefri kryssing av fjordene vil bidra til å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregionene langs kysten i Møre og Romsdal.
– Vi har nå brukt cirka tre år på å innhente nødvendig datagrunnlag for fjordene. Datainnsamling over tid gir oss helt nødvendig kunnskap for å kunne å gå videre med å utvikle brukonsepter for de aktuelle fjordene, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i SVV, ifølge tidligere nevnte pressemelding.
Flere oppdrag
Dette er minikonkurranse i en rammeavtale om fjordkryssinger for Sulafjorden, Halsafjorden og Vartdalsfjorden. Arbeidsfellesskapet Dr. techn. Olav Olsen og Norconsult har tidligere vunnet første avrop i rammeavtalen om prosjekteringsgrunnlag for miljølaster.