Uttestingen er basert på FoU-prosjektet «FIAM-2023», som er et samarbeid mellom asfaltprodusenten Feiring, fillerleverandør Franzefoss, asfaltentreprenør NCC, Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen.
Betydelig gevinster
Asfalt er en sammensetning av bindemiddel (bitumen) og materialer som grus, pukk og stein. I tillegg består asfalt av materialer som regnes mer som tilsetningsstoffer, nemlig fiber, amin og filler. Målet til prosjektet er å oppnå en betydelig forlengelse av levetid for asfalt på gater og veier ved å øke kunnskapen om virkningen av ultrabasiske tilsetninger som kalkbasert filler. Filler er den fineste kornfraksjonen i asfalten.
Målsetningen er å utvikle en målrettet metodikk som er langt mer treffsikker enn i dag når det gjelder å bestemme en optimal sammensetningen av komponentene i asfaltproduksjonen. Her ligger det et betydelig potensiale for at asfalten rett og slett kan vare lengre før den må skiftes ut.
Kan doble levetiden til asfaltdekker
Ved å bruke lokalt kortreiste bestanddeler for produksjonen av asfalten får man et vesentlig lavere CO2-avtrykk og dermed lavere utslipp. Her ligger det en betydelig miljøgevinst.
På høyt belastede vegstrekninger er levetiden til asfalten ned mot fem år, og dette forsknings- og utviklingsløpet kan forlenge levetiden til åtte til ti år. I tillegg er kalkbaserte tilsatsmidler et naturprodukt som ikke har skadelige effekter på naturen og som forenkler prosessen med gjenbruk av asfalt.
Arbeid på natt
Asfaltarbeidene gjennomføres via Statens vegvesens ordinære asfaltkontrakt for Stor-Oslo og vil ikke by på noen trafikale utfordringer i forhold til ordinære asfaltarbeider. Arbeidene vil foregå på strekningen fra Linderud og forbi Stovner på. Rv. 163. Arbeidstiden er mellom klokken 22:00 og 06:00 fra mandag 26. august til torsdag 29. august.
Det blir både omskilting og manuell dirigering mens arbeidene pågår på kveld og natt. Slike asfaltarbeider legges til kveld og natt slik at ulempene for trafikantene skal bli minst mulig.