– Vi gjør de tiltakene vi kan gjøre, og involverer også tiltak som merkes for dem som jobber i Sporveien, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby.
De reisende vil nok merke at temperaturen i alle T-banevogner er satt ned til 15 grader, men det gjøres også strømsparingstiltak andre steder. Snart senkes også temperaturen på trikken.
– Når strømprisene har vært ekstraordinært høye, er det behov for at vi snur alle steiner for å redusere forbruket så langt det går, sier Østby.
Det betyr lavere temperaturer i kontorlokalene til Sporveien på Tøyen og i de forskjellige basene for T-banen og trikken. Innstillingene varierer, men det skal være maksimalt 20 grader.
– Det kaldeste jeg har opplevd var 16 grader ute på en av våre lokasjoner. Når den nye regelen er maksimalt 20 grader, er det litt under komforttemperaturen for de fleste, spesielt for stillesittende arbeid, sier Østby.
Sporveien har allerede gjennomført og inngangsparti flere andre grep:
- Skiftet lyskilder på T-banen fra lysstoffrør til ledlys.
- Forsterket isolering på basene, som etterisolering av varmerør.
- Bytte til ledlys på T-banestasjonene og i tunnelen.
– Vi som jobber i Sporveien kjenner på ansvar og ønsker å bidra inn i energidugnaden og være med på å bidra til å spare strøm, sier Østby.
Tre fjerdedeler av Sporveiens totale strømforbruk kommer fra å kjøre T-bane, trikk og elektriske busser.
– Kollektivtrafikk er en energikrevende bransje. Sporveien som drifter bærekraftige trikker, T-baner og busser med strøm som energikilde forbruker like mye strøm som hele Oslo kommune til sammen i løpet av et år. Det ligger et stort ansvar på oss som bruker så mye energi, til å redusere strømforbruket så mye som mulig, sier Østby.