— Dagens bru er et trafikkfarlig punkt på E136 og så smal at det ikke plass til at to vogntog kan møtes. Av de over 3000 bilene som kjører her hvert døgn, er 650 av dem store kjøretøy, så dette prosjektet gjør det tryggere og enklere å komme fram for alle trafikanter, sier byggeleder Henrik Eineteig Wedum i Statens vegvesen.
70 meter betongbru
Den 70 meter lange bruen blir bygd i betong nedenfor dagens bru. Søylene blir støpt først, før selve brudekket er planlagt støpt ved påsketider. Utover våren skal det støpes kanter, monteres rekkverk, og brudekket skal sikres mot fukt før det blir lagt asfalt. Alle midlertidige fundament for brua skal være fjernet før vårflommen.
Trafikken blir flyttet til nybruen når den er ferdig til sommeren, men det vil være veiarbeid og nedsatt fartsgrense på Jora fram til jul i år.
Fjerner flaskehals
— I dette prosjektet skal vi også bygge til sammen 1 km veg inn mot bruen på begge sider og tilpasse mot dagens E136 slik at det blir samme bredde på hele strekningen. Standarden på begge sider av bruen er bra. Med dette prosjektet får vi fjernet en av flaskehalsene som har skapt utfordringer for oss og trafikantene på E136, forteller byggelederen.
Bedre gang- og sykkelvei
De som går og sykler skal også få tryggere og bedre vei. Den gamle Jora bru blir nå gang- og sykkelvei. Dagens smale gang- og sykkelveibru skal rives og 700 meter gang- og sykkelvei skal utbedres og tilpasses nye løsninger.
Det er Stian Brenden Maskinservice AS som bygger på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontrakten ble underskrevet sommeren 2022 og alt arbeid skal være ferdig til jul 2023.