Foto: Allison Transmission
Publisert: 05.06.2024 

Tåler alle utfordringer

Med ønske om å kunne gjøre noe ingen andre kunne, valgte eieren av Slorafoss Krantransport AS å satse på en muskelkranbil uten like. TATRA Phoenix lastebilen med girkasse fra Allison Transmission viste seg å bli den perfekte kombinasjonen. Etter å ha testet kjøretøyet i et år det er ingen tvil om at Slorafoss sitt spesialiserte kjøretøy er en suksess.

Richard Slorafoss er eier av Slorafoss Kransport AS et firma som har spesialisert seg på å ta oppdrag andre ikke kan.

– Våre hovedkunder jobber utafor vei og i vanskelig terreng, langt inne i skogen, rett oppover i bratte bakker. Vi jobber blant annet for de som bygger ut strømnettet i Norge, og montasjejobber. Dette krever ekstra tøffe nyttekjøretøy og jeg har jobbet i mange år for å bygge kjøretøy som sørger for at vi kommer dit der ingen andre klarer å komme. Det har tatt tid å komme dit, forteller Slorafoss og fortsetter:

– Vi har brukt et par år på å skape en nisje hvor vi kan ta jobber som ingen andre kan, og det har krevd at vi har turt å tenke annerledes og satse. Dette gjelder også når vi skal velge kjøretøy hvor vi har fått spesialbygget en TATRA Phoenix med girkasse fra Allison Transmission. Vi ville ha noe utstyr som ikke finnes i Nord-Europa og det fikk vi! forteller Slorafoss.

Den ultimate kranbilen

Det er ikke mangel på erfaring hos Slorafoss Kranstransport AS, og for Slorafoss er det viktig å få maksimalt ut av et kjøretøy.

– Jeg har hatt 14 andre kranbiler, og det viktige for meg er hva jeg kan få ut av en enhet. Kan jeg få mer nyttelast, mer kran og lignende. Jeg har prøvd å bygge mye forskjellig gjennom årene og her har jeg lært mye, og nå endte jeg med en TATRA lastebil og da ble det naturlig nok en TATRA med en girkasse som tåler juling, rett og slett, forteller Slorafoss og utdyper videre:

– TATRA er eksepsjonelle, det er ikke noen over eller ved siden av. Da var det viktig at jeg også fikk en skikkelig girkasse. Jeg kunne velge mellom vanlig og en Allison Transmission, og jeg valgte Allison Transmission for jeg ville ha en hardcore girkasse.

Slorafoss har fått testet TATRA kranbilen over hele vinteren og det er flere som har reagert på det unike kjøretøyet.

– Den er uovervinnelig og det er kjempegøy å ha den. Vi har både maskin og girkasse som tåler alle slags utfordringer. I løpet av vinteren har vi gjennomført flere prosjekter i skogsterreng, inkludert svært utfordrende terreng, men girkassen håndterer det uten problem. Den skifter gir perfekt, hvor jeg kan velge å gire manuelt, men automatikken fungerer eksepsjonelt godt. Andre har kommentert at dette kjøretøyet virkelig er noe spesielt, forteller Slorafoss.

Med mange år bak rattet er det en ting som er viktig for Slorafoss når det gjelder girkasser.

– Den viktigste egenskapen for meg når det gjelder girkasse er pålitelighet. Når jeg kjører i skog og i vanskelig terreng så kan du ikke være nervøs for om det kommer til å gå, jeg skal faktisk ikke tenke på girkassa når jeg jobber. Jeg trenger å vite at jeg kan stole på kjøretøyet, uansett terreng eller situasjon.

Det blir Allison Transmission fremover

Slorafoss har vært gjennom mange forskjellige girkasser og arbeidsbiler, og etter nesten et år med den nyeste kombinasjonen med TATRA og Allison Transmission er det ikke noen tvil for hva han velger fremover.

– Nå, etter et års bruk i begynnelsen av juni, er det tydelig at konseptet som ble bygget med kombinasjonen av TATRA og Allison Transmission er helt riktig. Det har ikke vært noen problemer i det hele tatt – ingen forstyrrelser, ingen overoppheting. Den kan det ingen andre kranlastebiler kan. Jeg er utrolig stolt av dette kjøretøyet! Sier Slorafoss og avslutter:

– Hvis vi skal bygge noe som er enda røffere enn i dag, så blir det samme konseptet med større kran og en større aksling, og selvsagt med girkasse fra Allison Transmission.

Det ulendte terrenget kjøretøyet opererer i, fremhever Allisons ytelse under de mest ekstreme forhold, og understreker viktigheten av selskapets Continuous Power Technology™, som overfører mer kraft til hjulene, forhindrer kraftavbrudd under girskifte, og garanterer optimal trekkraft til enhver tid på alle slags terreng.

TATRA har fått støtte med fullt automatiske transmisjonsløsninger, ettermarkedstjenester og reservedeler for deres kjøretøyplattformer gjennom NIMDA, Allison Transmissions autoriserte distributør for Tsjekkia siden 2007.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur