En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), på oppdrag fra NAF, slår fast at kollektivtransporten jevnt over er mindre konkurransedyktig mot bil enn for fem år siden.
En av to har ikke godt nok kollektivtilbud
Rapporten sammenlikner reisetider med bil og kollektiv i Norges 13 største byer, justert for antall bytter, trengsel og kø. For 2019 finner TØI at 37 prosent av innbyggerne byene ikke hadde et godt nok kollektivtilbud. For 2024 har 49 prosent av de reisende ikke et godt nok tilbud.
– Rapporten viser at halvparten av innbyggerne i og rundt de største byene ikke har et godt nok kollektivtilbud. De reisende må tåle flere ulemper og lengre reisetid enn for fem år siden. Det er kritikkverdig at ikke byene lykkes bedre, når politikerne har klare mål om at folk skal sette fra seg bilen, sier Handagard.
Bergen og Stavanger dårligst av storbyene
Forskjellen mellom storbyene er enorm. I Oslo har 88 prosent et godt nok kollektivtilbud på reiser til sentrum, mens i Bergen har 56 prosent et tilfredsstillende tilbud, og i Stavanger 57 prosent. For Trondheim finner TØI at 67 prosent har et godt nok tilbud. (Se alle byene nederst i saken.)
– Det er oppsiktsvekkende at selv storbyene sliter med å få på plass et konkurransedyktig tilbud. I mindre byer er det svært få som har gode nok alternativer til bilen, sier Handagard.
Har blitt verre på fem år
Rapporten viser at reisetidene med bil til de største byene jevnt over går ned, mens reisetid med kollektivtransport øker i mange byer. Spesielt i utkanten av byområdene har situasjonen blitt verre for de reisende fra forrige undersøkelse.
– For mange som pendler inn til byene står valget mellom høye bompenger eller kollektiv som tar for lang tid. Vi er bekymret for utviklingen der bompengene øker, men alternativene fortsatt ikke holder mål, sier Handagard.
Bompenger gir ikke bedre tilbud
Hun viser til at stadig flere byer innfører bompenger. Samtidig forplikter politikerne i byene seg til at biltrafikken ikke skal øke og at flere skal ta kollektivtransport, sykle eller gå.
– Bompengene i byene skal være med å få flere til å reise kollektivt. Men målet om at biltrafikken ikke skal øke er urealistisk hvis ikke folk kommer seg fra der de er til dit de skal med kollektivtransport. Rapporten viser at de fleste byene er langt unna å gi folk det tilbudet, sier Handagard.
Slik er reisetidene i de 13 byene:
Reisetidsforhold på under 2 betyr at kollektivtransport, justert for bytter, ventetid, gangtid og trengsel, ikke tar mer enn dobbelt så lang tid som samme reise med bil, justert for kø.
Reisemål | Andel med reisetids-forhold under 2, i prosent | Andel med reisetids-forhold over 2, i prosent |
Arendal | 0,2 | 99,8 |
Bergen sentrum | 56,2 | 43,8 |
Bergen, Haukeland sykehus | 23,4 | 76,6 |
Bodø | 47,2 | 52,8 |
Drammen | 43,2 | 56,8 |
Fredrikstad | 12,7 | 87,3 |
Kristiansand | 44,3 | 55,7 |
Nord-Jæren, Forus | 33,1 | 66,9 |
Nord-Jæren, Stavanger sentrum | 57,1 | 42,9 |
Oslo sentrum | 87,8 | 12,2 |
Oslo, Alnabru | 35,2 | 64,8 |
Oslo, Nydalen | 61,1 | 38,9 |
Sandefjord | 16,4 | 83,6 |
Skien | 16,5 | 83,5 |
Tromsø | 26,3 | 73,7 |
Trondheim sentrum | 67,3 | 32,7 |
Trondheim, NTNU Gløshaugen | 13,3 | 86,7 |
Ålesund | 22,6 | 77,4 |
Vektet snitt sentrum * | 78,5 | 21,5 |
Vektet snitt sentrum, uten Oslo ** | 60,6 | 39,4 |
Vektet snitt sentrum + utvalgte områder utenfor sentrum *** | 50,5 | 49,5 |
*Gjennomsnitt for alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene
**Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum, unntatt reiser til Oslo sentrum
*** Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene og områdene Nydalen, Alnabru, Haukeland Sykehus, Forus og NTNU/Gløshaugen
Dette er generalisert reisetid:
Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt reisetidene med bil og kollektivtransport på arbeidsreiser til 13 av Norges byer. Undersøkelsen dekker reiser fra 6390 punkter i og rundt byene inn til sentrum og sentrale arbeidsplasser.
Reisetiden er justert for ulemper som kø, trengsel, for tidlig ankomst og gangtid for å gi et realistisk bilde av hvordan arbeidsreiser med ulike transportmidler oppleves.
I denne utgaven vurderer forskerne bak rapporten at kollektivtrafikk er et realistisk alternativ om reisen med kollektiv tar under 50 prosent lenger tid enn å ta bil. NAF har med en grense på hva som er «godt nok» på under dobbelt så lang tid med kollektiv sammenlignet med bil.