Ledelinjer: Frem til de fire busstoppestedene på publikumsøya er det lagt drøyt 360 meter med ledelinjer. De er laget av taktile heller som gir bilnde og svaksynte informasjon om retning m.m. Foto: Svein Erik Jamt/Statens vegvesen
Publisert: 05.12.2024 

Styrker bussbyen Tromsø

Innbyggerne i Tromsø er i Norgestoppen på bussbruk. I dag fikk de en moderne rask og trygg bussterminal.

– Tenk Tromsø gjør en av landets beste bussbyer enda bedre. Det var hovedbudskapet fra vegdirektør Ingrid Dal Hovland, da hun på vegene av bypakken åpnet Giæverbukta bussterminal i dag. Terminalen har håndterer årlig over 1,1 million reisende og har drøyt to millioner på og avstigninger.  Anlegget er Nord-Norges største kollektivknutepunkt og den første store utbyggingen i bypakken.

– Som eier og utbygger av det nye anlegget, er det en glede for oss i Statens vegvesen å åpne en så effektiv og sikker bussterminal som denne. Sammen med vår hovedentreprenør, Peab Anlegg AS, har vi levert en moderne bussterminal med høy kvalitet, til rett tid og ikke minst, 20 millioner kroner billigere enn beregnet. Det er jeg stolt av, sier vegdirektøren.

Raskere og tryggere

Terminalen har fått direkte inn- og utkjøring i begge ender. Målt mot tidligere løsning, med lang inn og utkjøring, sparer bussene flere minutter hver gang de er innom holdeplassen. Bare i kjøreavstand spares det inn 40 000 kilometer hvert år. Det tilsvarer ti ganger tur retur Tromsø-Kristiansand og gir vesentlig mindre utslipp og energiforbruk. I tillegg gir det bedre trafikkflyt i hele området.

For økt trafikksikkerhet er det bygd en øy for de reisende midt i terminalen. Alle bussbyttene gjøres der. Passasjerene kan ta seg til øyen gjennom en adkomsttunnel eller ved å benytte et godt merket og opplyst gangfelt, som er den eneste plassen busstrafikken må krysses.

– Her slår vårt samarbeid i Tenk Tromsø mange fluer i en smekk. Raskere og tryggere reiser gjør det mer attraktivt å reise kollektivt, samtidig har sjåførene i Svipperbussene fått en tryggere og mer oversiktlig arbeidshverdag, utdyper fylkesordfører i Troms fylkeskommune, Kristina Torbergsen (Ap).

Isfri og tilrettelagt

Under terminalen ligger 19 500 meter med vannboren varme som fjerner snø og si fra kjørebane og publikumsområdet. Det sikrer god fremkommelighet for alle hele året. Terminalen, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, er universelt utformet og tilrettelagt. All adkomst til busstopp og viktige funksjoner har brede gangareal tilpasset rullestolbrukere, samt ledelinjer av taktile heller med retningsinformasjon for blinde og svaksynte. Målet er at større brukervennlighet, økt komfort og raskere reiser skal få flere til å velge buss.

– Får vi i Tenk Tromsø én prosent flere til å sette bilen hjemme vil det merkes i rushtrafikken. Det vil gi mindre kø og enda bedre fremkommelighet for bussene. Det gjør Tromsø til en enda bedre by å bo i, sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).

Krevende utbygging

Gjennom hele byggeperioden har busstrafikken gått som normalt. Daglig har cirka 760 busser og 5000 reisende tatt seg inn og ut av anleggsområdet.  Dette har gjort ombyggingen ekstra krevende.  Sammen med hovedentreprenør, Peab, har 28 underentreprenører arbeidet med terminalen. Totalt er det lagt ned 71 000 arbeidstimer, medregnet Vegvesenets planlegging, prosjektering, kontroll og oppfølging. Anleggets totalkostnad blir cirka 210 millioner kroner når beplantning og mindre restarbeid er ferdig til våren. Det er 20 millioner kroner under kostnadsrammen som ble satt av til prosjektet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur