15. mai 2024 ble grunnsteinen for Fornebu stasjon og base støpt på Fornebu. Foto: Fornebubanen/Oslo kommune
Publisert: 22.05.2024 

Storslått markering av byggestart for Fornebu stasjon og base

− Vi ser frem til at den gigantiske betongkonstruksjonen som skal bli til Fornebu base og stasjon endelig skal bygges. Vi har jobbet med dette siden 2017 og ser med stolthet at grunnsteinen nå er lagt ned, sier Lasse Wilhemsen, prosjekteringsansvarlig i Prosjekteringsgruppen Fornebubanen PGF (Multiconsult og COWI).

15. mai var Multiconsult med samarbeidspartnere i COWI, samt representanter fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Bærum kommune, samlet på markering av byggestart for en enorm underjordisk betongkonstruksjon uten sidestykke i Norge. Her ble grunnsteinen for Fornebu stasjon og base støpt på Fornebu.

Fornebubanens direktør Irene Måsøval deltok også på markeringen. Dette fremhever hun i gårsdagens pressemelding.

«Grunnsteinsmarkeringen symboliserer at vi nå går over i en ny fase hvor vi fyller tunneler og byggegroper med innhold. Det blir både spennende og krevende å starte oppføringen av Fornebu stasjon og base.»

En stor og krevende utfordring

Multiconsult Norge og COWI har ansvar for komplett teknisk prosjektering av ny T-banelinje fra Fornebu i Bærum til Majorstuen i Oslo. Prosjektet åpner etter planen i 2029.

Fornebu stasjon og og base skal romme den fremtidige endestasjonen på Fornebubanen, og inneholder i tillegg store arealer for verksted, vaskehall og base for 28 vognsett.

Vilhemshaugen trekker frem at det som er spesielt med løsningen er det store omfanget, og at det skal bygges høyhusbebyggelsen oppå vår betongkonstruksjon.

− Her har våre ingeniører virkelig fått en stor utfordring som har vært krevende å løse. Våre flinke fagfolk har virkelig fått utfordret seg selv og brukt sin fagkunnskap, sier han.

Enormt betongbygg

I pressemeldingen fremhever Fornebubanen, Oslo kommune følgende:

«Nå starter arbeidet med det enorme betongbygget som har en utstrekning på ca. 500 x 100 meter og 358 store og små rom. Det er beregnet at det vil gå med cirka 115.000 m3 betong for å realisere Fornebu stasjon og base.»

Grunnsteinen består av en støpt betongblokk som inneholder et skrin, og dette skrinet vil være synlig i grunnmuren nede i Fornebu stasjon og base når bygget åpner i 2029.

Skrinet er en metallkasse som inneholder symbolske og historiske gjenstander knyttet til Fornebu og T-banen i hovedstaden:

  • Et SAS modellfly av samme typen som det siste flyet som landet på Oslo lufthavn Fornebu i oktober 1998.
  • En modell av T-banevognen MX3000.
  • En miniatyr av lampen med “T” symbolet som brukes på alle T-banestasjoner.
  • En minnepinne med tekniske tegninger over Fornebu stasjon og base.
  • En flaske av resirkulert glass fylt med vann og en dagsfersk spesialutgave av lokalavisen Budstikka, med en sak om Fornebubanen på forsiden.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur