Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveier. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det er tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet som velges.
For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.
Første runde
Her er kandidatene som ønsker å være med i finalen om å drifte riksveiene i Hedmark i Innlandet:
- Mesta as
- Ommedal maskin as
- Presis vegdrift as
- Risa as
- Stian Brenden maskin as
- Svevia as
I løpet av neste måned vil Statens vegvesen avgjøre hvilke entreprenører som går videre til forhandlinger.
Kontrakten omfatter drift av 632 kilometer riksvei i Hedmark. Veidrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Mer enn pris
Tradisjonelt har veidriftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.
I Hedmarks-kontrakten utgjør vinterdrift om lag 70 prosent av kontraktsarbeidene og dette vil være sentralt tema i tildelingen. Her vil entreprenørene selv komme med løsninger for å sikre optimal vinterdrift.
Nå er første tilbudsfrist for Hedmarks-kontrakten ute, og Statens vegvesen skal evaluerte de innkomne tilbudene og velge ut de entreprenørene som går videre til andre runde.
Etter planen skal den nye veidriftskontrakten for Hedmark skrives under i januar 2025. Kontrakten løper fra 1. september 2025 og fem år fremover, pluss tre år gjensidig opsjon.