– Fem til sommerferien har vi behov for å utvide stengningene i perioder og helger. Det blir både utvidet stenging i helg som nå, og det blir etter hvert nødvendig å helstenge i helg grunnet testperiode for å kunne testkjøre systemene som berører begge tunnel-løpene, sier prosjektleder Kristian Dale Sylta i Statens vegvesen.
De kommende helgene er det to forestående stenginger i tunnelen mellom Bergen og Åsane, og det skjer til disse tidene:
Fredag 21.03.2025 stenger Nordgående løp fra klokken 20.00–lørdag 22.03.2025 klokken 09.00
( fra Eidsvåg til Åsane )
Fredag 28.03.2025 stenger Sørgående løp fra klokken 20.00 - lørdag 29.03.2025 kl 09.00
( fra Åsane til Eidsvåg )
Omkjøring blir via Ervikvegen, eller folk kan kjøre om Nesttun dersom det passer med reiseveien.
Stor jobb utført
I Glaskartunnelen er det nå utført et stort arbeid med å få de tekniske installasjonene opp til dagens standard. Det er utført sprengningsarbeid, og det er lagt ned kilometervis med kabler og rør, under vegbanen. I himlingen er det satt opp nye kabelbruer og lagt på vann- og frostsikring. Det er montert nye brannskap, og totalt er det kommet opp 124 stykker nye feltanviser-skilt, slik at man kan kjøre to-veis trafikk i det ene tunnelløpet ved behov – men dette er altså ikke klart til testes nå i mars.
Nå gjenstår en del elektroarbeid, testing og oppkobling ut over våren og sommeren. Ferdig oppgradert tunnel vil fremstå lysere og med bedre sikrings- og overvåkingsutstyr enn tidligere, som gir bedre kontroll for Vegtrafikksentralen.
Etter sommerferien skal entreprenøren starte med rivning av gammelt utstyr, og det skal støpes en ny vegg inni tunnelen.
– Vi har hatt god produksjon på anlegget hele veien, og prosjektet har vokst noe i omfang undervegs. Vi forventer at entreprenøren er klar for å overlevere ferdig anlegg til Statens vegvesen mot slutten av inneværende år, sier prosjektleder Sylta.
E39 Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen, og har to løp. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, og nordgående er på 585 meter og ble åpnet i 1994. Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48 000 kjøretøy. Oppgradering av tunnelen blir utført av Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand AS og Magnus Thunestvedt AS.