Statens vegvesen tester i disse dager ut bilskilt som er laget av resirkulert aluminium. Når de er nye er det umulig å se forskjellen på skilt som er resirkulert og skilt som er produsert på tradisjonell måte. Men hvordan tåler disse skiltene tåler det tøffe livet i fronten på en bil gjennom en norsk vinter?
– Vi ønsker å teste ut holdbarheten på disse skiltene som er laget av resirkulerte materialer. Den beste måten å gjøre det på, er å montere dem på biler i daglig bruk gjennom et helt år, og se om det er noen forskjell i slitasjen, forteller Tonje Sundland Mogensen i Statens vegvesen.
Hvis skiltene er holdbare nok, kan Statens vegvesen spare over 100 tonn ny aluminium årlig. Dette vil være et viktig bidrag i etatens bærekraftsarbeid.
Tester på ulike kjøretøy
Det er 43 privateide personbiler over hele landet, 8 av Statens vegvesens tjenestebiler og i tillegg 8 lastebiler fra driftsentreprenører som deltar i prøveprosjektet.
– Vi ønsker å utsette skiltene for mest mulig variert belastning. I tillegg har vi noen dummyskilt som er montert i vegkanten i en testsone på riksvei 4, sier Tonje Sundland Mogensen.
Bærekraftig produksjon
I tillegg til at resirkulerte bilskilt selvfølgelig reduserer aluminiumsforbruket betydelig, så er det også en stor energigevinst.
– Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energimengden som går med til å produsere skilt av ny aluminium, sier Tonje Sundland Mogensen.
Statens vegvesen skal ha kontakt med «testkaninene» gjennom året, og etterpå vil vi samle inn testskiltene for å se på hvordan de har fungert.
Gode samarbeidspartnere internt og eksternt
Statens vegvesen har møtt stor interesse for å være med i testingen av disse skiltene.
– Det er moro å være med på et slikt prosjekt som kan gi stor miljømessig og økonomisk effekt, og som omfatter ulike miljøer i og utenfor Statens vegvesen, sier Tonje Sundland Mogensen.