De to eksisterende stoppeplassene skal nå oppgraderes med parkering og oppholdsareal. Landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim står for utformingen av rasteplassene langs rv. 7, som likner hverandre både i et karakteristisk uttrykk og sin løsning, forteller landskapsarkitekt Svein Erik Bergem hos Bjørbekk & Lindheim:
– Rasteplassene Vardestopp og Ørteren er utformet etter samme lest i et forsiktig og lavmælt uttrykk med mottoet «LA VERE» som utgangspunkt; altså lage anlegg med så små inngrep i naturen som mulig.
Et lavkarbon-betongdekke «Kragen», er utformet som oppholdsareal og et element som formidler overgangen fra det menneskeskapte veianlegget til det naturlige landskapet, forteller Bergem:
– Betongkragen er rettlinjet og stram inn mot veianlegget, og bukter seg i ei organisk mjuk linje ut mot det naturlige landskapet og skaper varierte og unike små oppholdssteder.
– Vi ser frem til å signere kontrakt med en av regionens mange dyktige entreprenører, sier Per Finborud hos Statens vegvesen; strekningsansvarlig for Nasjonal turistveg Hardangervidda.
Bygg- og anleggsarbeidene utlyses som et åpent anbud i februar og skal etter planen påbegynnes i juni for å stå ferdig i september 2024.