Illustrasjon av den nye toløpstunnelen på E136 Breivika–Lerstad. Illustrasjon: Statens vegvesen/Red Ant
Publisert: 12.12.2023 

Statens vegvesen innstiller NCC til å bygge E136 Breivika–Lerstad

NCC Norge AS har vunnet anbudskonkurransen om å bygge det største prosjektet i Bypakke Ålesund.

Entreprenørselskapet var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var NCC som hadde best forhold mellom pris og kvalitet.

– Jeg er fornøyd med konkurransen som startet allerede i mai. Det er en lang og grundig prosess vi har vært gjennom med tilbyderne. Etter forhandlingsrunden er det NCC Norge som har levert det beste tilbudet, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen.

NCC Norge AS er innstilt som vinner av anbudskonkurransen med en tilbudssum på cirka 1,48 milliarder kroner eksklusive mva. Prisnivået på tilbudene som kom inn var omtrent som Statens vegvesen hadde forventet for denne entreprisen.

– Vi er svært godt fornøyd med tildelingen av kontrakten E136 Breivika-Lerstad. Det er et komplekst prosjekt som vil involvere en rekke fagdisipliner hos oss. Vi avventer nå klagefrist og signering på nyåret, sier Per Jonsson, leder for NCC Infrastructure Norge

Tilbyderne hadde følgende tilbudssummer (eks. mva):

Rangering Entreprenør Tilbudssum
 1 NCC Norge AS 1 477 964 737,15,-
 2 JV Implenia Norge AS Allgrunn AS 1 662 123 302,59,-
 3 AF Gruppen Norge AS 1 705 338 531,67,-

Klagefristen for tilbyderne er 22. desember. Dersom det ikke kommer inn klager på anskaffelsen, vil Vegvesenet signere kontrakt med NCC Norge AS etter at denne fristen har gått ut.

Det største prosjektet i Bypakke Ålesund

Med dette tilbudet er vi innenfor styringsrammen for prosjektet, som er på 2,6 milliarder kroner (2023 kr). Her er alle kostnader med (også MVA). Styringsrammen er økt med over 500 millioner kroner siden stortinget vedtok pakken i 2021, grunnet den kraftige prisstigningen i anleggsmarkedet.

Den nye veien vil i hovedsak gå i en tunnel på 2,6 kilometer, og vil avlaste dagens Lerstadveg og E136 gjennom bydelene Moa og Åse. Det blir nytt toplanskryss i vest. Når tunnelen er åpnet vil det bli bygd ny gang- og sykkelvei på hele strekningen. Det blir siste entreprise i prosjektet.

Prosjektet vil gi et stort løft for bydel Lerstad og Åse. Gjennomgangstrafikken blir flyttet vekk fra nærmiljøet, og ny gang- og sykkelvei gjør det tryggere å bevege seg i området.

Anleggstart blir i februar/mars – mer informasjon vil komme i god tid før det , det vil bli invitert til informasjonsmøte før oppstart.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur