I 2020 var CO2-utslippet 62 kilo for hvert tonn asfalt som ble lagt på norske riksveger. I 2023 var utslippet redusert til 44 kilo, mens prognosen for i år er 33 kilo CO2 for hvert tonn asfalt.
Det betyr 47 prosent nedgang på fire år – som er nær en halvering.
Konkurranse om lave utslipp
Klimakuttene har skjedd ved å erstatte en del av det oljebaserte råstoffet med biogent bindemiddel, bytte ut diesel og fyringsolje med bio- og pelletsfyring på asfaltverk, gammel asfalt resirkuleres i større grad enn før, og transporten er effektivisert.
Omleggingen er et resultat av at Statens vegvesen innførte et system med klimavekting. Nå må asfaltleverandørene konkurrere om lave CO2-utslipp i tillegg til lav pris for å vinne konkurransen.
Kutter fortsatt utslipp
– Asfalt har vært en versting på CO2-utslipp innen vegdriften. Gjennom målrettet innsats og godt samarbeid med bransjen har vi oppnådd resultater som bidrar til det grønne skiftet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Vegvesenet fortsetter arbeidet med å få ned CO2-utslippene fra asfalt. Målet er at utslippene skal være redusert med 70 prosent innen 2030, sammenlignet med utslippene i 2020.
I tillegg til å belønne entreprenørene som kutter utslipp, vil Statens vegvesen stille strengere krav til egenskaper ved asfalten, som skal sikre lengre levetid.
Her er planene for asfaltering av riksveger i år og de nærmeste årene.