– Klima og miljø ble vektet i Avinors kontraktstildeling, og vi er skikkelig stolte av den miljøprofilen vi har fått til, særlig knyttet til maskinparken i prosjektet. Mestas bidrag til vinterdriften av Oslo lufthavn vil ikke gi et større miljøavtrykk en høyst nødvendig med dagens teknologi og muligheter, sier Elin Vigrestad, som er prosjektsjef for region Sør-øst, drift og vedlikehold i Mesta.
Helt konkret kan hun fortelle at alle maskiner er av nyeste årsmodell. Lastebiler og hjullastere har Euro 6/Steg 4, og biodiesel er fortrukket drivstoff. Personbiler – til forflytning av mannskap - er elektriske.
– For Avinor er bærebjelken sikker og stabil luftfart. Samtidig er fokuset på miljø og bærekraft i luftfarten sterkt økende, og Avinor har som mål å være ledende på grønne løsninger. Vi er svært tilfredse med at Mesta er klare for vinterdrift på Oslo lufthavn, og ser frem mot et godt samarbeid, basert på sikre og miljøvennlige driftskonsepter og maskinpark, sier Ole Petter Storstad, direktør flysidedrift ved Oslo lufthavn.
Reisevirksomheten tar seg opp
I et normalår er det nærmere 30 millioner reisende til og fra Oslo lufthavn. Etter et år preget av nedstengning, ventes det at reisevirksomheten tar seg gradvis opp gjennom vinteren.
– Mesta sitt samfunnsoppdrag - få folk fram - passer som hånd i hanske med Avinors mål om åpen hovedflyplass uansett vær og føre. Et kompetent mannskap og gode maskiner gjør oss klare til oppdraget. Nå kan vinteren bare komme, sier Vigrestad og hennes team på Gardermoen.
Kontrakten har en verdi på 320 millioner kroner og en varighet på 8 år inkludert opsjoner. Mesta stiller med et mannskap på 130 personer første driftsår.