Bruen, som er 8,5 meter lang, ble bygd i 1952 og er av typen bjelkebru.
Dette skal gjøres
– Vi skal skifte ut kantdrager på begge sidene og montere nytt rekkverk. I tillegg skal vi legge ny membran og asfalt på bruen. Vi venter med å gjøre dette til arbeidet med kantdragerne er ferdig på begge sider, sier byggeleder Håkon Ødegård Alstad i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Det blir enveisregulering av trafikken i anleggsperioden, som kan medføre noe forsinkelser.
Forlenger levetiden
Statens vegvesen forventer en anleggstid på cirka 6 uker, men dette vet vi mer nøyaktig når gammel betong er fjernet og vi ser tilstanden på armeringsjernene som er der i dag. Andre arbeider kan bli gjort på bruen om det blir behov for det.
– Når vi renoverer eldre konstruksjoner forlenger vi levetiden. Om vi lar konstruksjoner forfalle, må vi bygge nytt, og det er dårlig samfunnsøkonomi, sier byggeleder Håkon Ødegård Alstad i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Sikkerheten først
– Vi understreker at bruen er trygg både før og under arbeidene. Det er veldig viktig at skilting og trafikkregulering blir respektert i anleggsperioden. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider med bruen må komme først, understreker Alstad.