Skubbersenga bru på riksvei 2 i Eidskog. Foto: Google Streetview
Publisert: 07.10.2024 

Starter arbeidet med nye Skubbersenga bru i uke 41

Arbeidene med ny betongbru som skal erstatte Skubbersenga bru i Eidskog starter denne uken.

Skubbersenga bru var en av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset. Oppdraget med å bygge en ny bru av betong ble lagt ut på anbud i juni. Det er Kaspar Strømme AS fra Kristiansand som vant anbudet.

Anleggsstart denne uken

Før den gamle fagverksbrua i tre rives, vil det bli laget en cirka 250 meter lang midlertidig vei på utsiden av anleggsområdet. Bruen vil bli revet så snart den midlertidige veien er satt i drift.

– Den midlertidige veien vil være i bruk under hele anleggsperioden, slik at trafikken hindres minst mulig imens brua bygges, sier Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Frist for ferdigstillelse av bruen er satt til juni 2025.

Slik blir den nye bruen

Gamle Skubbersenga bru – som er en fagverksbru i tre – ble bygget i 1997. Den spenner over riksvei 2 Matrand i Eidskog kommune, cirka 19 kilometer sør for Kongsvinger. Bruen har vært stengt siden Tretten brus kollaps 15. august 2022 og ble avfredet i november i fjor.

– Bruen ble stengt da vi etter en spesialinspeksjon og etterberegninger avdekket skader og mangler som gjør at den ikke tilfredsstiller dagens krav til kjørebruer, forklarer Eiterjord.

Den nye betongbruen vil bygges 54 meter lang i en 3-spenns konstruksjon, hvor lengste spenn blir på 22,4 meter. Ettersom Drognesveien over bruen er registrert som skogsbilvei er den nye bruen dimensjonert som landbruksvei, veiklasse 2. Dette gir en ensporet bru med en føringsbredde på 5 meter, hvor det blir møtelommer på hver side av bruen. Den nye bruen vil også ivareta krav knyttet til eventuell utvidelse av riksvei 2.

Arbeider med oppfølgingen etter Tretten bru

Statens vegvesen arbeider med oppfølgingen av tiltakspakken som ble presentert 19. januar 2024 etter den eksterne og uavhengige gjennomgangen som ble gjennomført av PwC Norge:

Avdekker feil som ikke skulle skjedd | Statens vegvesen

Denne prosessen ivaretar også oppfølgingen av sikkerhetstilrådingene fra Statens Havarikommisjons delrapport 2 som ble offentliggjort 20. mars 2024.

Delrapport 2 om kollapsen av Tretten bru i Øyer kommune 15. august 2022 | SHK (havarikommisjonen.no)

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur