Byggeleder John Bekken i Statens vegvesen, og prosjektleder Styrk Lirhus i Anlegg-øst starter anleggsarbeidet i midten av november på Rv.4 Sandvoll- Amundrud. Strekningen blir omtalt som Norges smaleste tre felts veg. Nå blir den bredere med mitdtrekkverk. Foto: Statens vegvesen
Publisert: 02.11.2021 

Starter anleggsarbeidet på ny Rv.4 strekning i midten av november

Anlegg Øst Entreprenør AS og Statens vegvesen signerte kontrakten for Rv. 4 Sandvoll-Amundrud mandag 1. november. I midten av måneden starter anleggsarbeidet på den nye forbikjøringsstrekningen i Gran på veg opp mot Lygna.

Daglig leder Trond Musdalslien i Anlegg Øst Entreprenør AS og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen signerte kontrakten elektronisk. Så kunne prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland ta Musdalslien i neven. Deretter serverte Johansen marsipankake i Vegvesen riggen på Roa.

Etter kontraktsigneringen satte Vegvesenet og entreprenøren seg sammen i oppstartsmøte. Entreprenøren er utålmodige etter å komme i gang med anleggsarbeidet.

Det er en av Norges smaleste trefeltsveger som nå skal få en etterlengtet oppgradering. Vegen skal utvides slik at det plass til tre felter og midtrekkverk.

– Vi planlegger å starte opp i midten av november, sier prosjektleder Styrk Lirhus i Anlegg øst Entreprenør AS.

Tre rundkjøringer

Entreprenøren skal arbeide på hele den 3,8 kilometer lange strekningen fra bunn av stigningen opp mot Lygna. Det skal bygges tre midlertidige rundkjøringer.Farten blir satt ned til 50 og 70 kilometer i timen.

Daglig leder Trond Musdalslien i Anlegg Øst Entreprenører AS og prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland tok hverandre i hånda etter at kontrakten for Rv.4 Sandvoll-Amundrud var signert. Foto: Statens vegvesen

– Vi fjerner det ene kjørefeltet og setter opp tung betongsikring mellom trafikken på Rv.4 og anleggsområdet. Det blir merket opp nytt kjøremønster, sier byggeleder John Bekken i Statens vegvesen, Rv. 4 Sandvoll-Amundrud.

Vil unngå ulykker

Trafikken vil gå tett på anleggsarbeidet. Det kjører daglig 7.500 biler på strekningen.

– Et av hovedmålene er at det ikke skal skje trafikkulykker eller arbeidsulykker i løpet av anleggsperioden, sier Bekken og Lirhus.

Anleggsfri fredag

– Hvordan vil naboer til anlegget og trafikken på Rv. 4 merke anleggsarbeidet på strekningen?

– Vi vil jobbe fra 0700 til 1900 mandag til onsdag. Torsdag slutter vi 1530. Fredag vil vi stort sett ta fri, sier Lirhus.

Det er også satt opp skilter langs vegen om at det kan bli stans i trafikken i inn til 20 minutter.

– Vi kommer til å stenge vegen i forbindelse med sprengningsarbeid, sier Bekken.

Anlegg Øst Entreprenør AS fikk jobben i skarp konkurranse med Peab Aanlegg og AF gruppen.  Sju entreprenører meldte interesse for jobben.Til slutt var entreprenørselskapet fra Lillehammer hakket bedre enn Peab med en konkurransesum på snaut 115 millioner kroner.

Roa-Gran og Lygna

På motorvegstrekningen Roa-Gran er Arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen godt i gang etter anleggsstarten i september. Arbeidet med å fjerne matjord og rydde skog er godt synlig for naboer og trafikken på Rv. 4. Arbeidet med å prøvepæling er også startet.

Den siste kontrakten på riksveg 4 forbi Lygna skal etter planen lyses ut rundt påsketider 2022. Den fem kilometer lange strekningen skal breddes ut til 8,5 meter med bredt midtfelt, og nytt toplanskryss ved Lygna.

Målet er at arbeidet med de tre delstrekningene skal være ferdige før jul i 2023.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur