Dette er tredje år på rad Sporveien topper «bærekraftbarometeret.» De to foregående årene har Sporveien T-banen gått av med seieren. I år var det Sporveien Trikkens tur til å ta førsteplassen, og Sporveien T-bane ble nummer syv.
– Sporveiens visjon er å tilby bærekraftig mobilitet for alle. Dette jobber vi for hver eneste dag. Da er det ekstra hyggelig at våre passasjerer anerkjenner den jobben vi gjør, og at vi når frem med kommunikasjon til befolkningen om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn.
Flere grønne reiser
I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2022 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for tredje gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
– Oslo har ambisiøse bærekraftsmål. Nå pågår tidenes trikkesatsning. Denne kåringen dokumenterer tilliten passasjerene har til oss som løsningen på byens utfordringer. Ved å tilby enda flere grønne reiser i tiden fremover skal vi gjøre vårt for å bidra til en mer levende og bærekraftig by, sier Birte Sjule, administrerende direktør, Sporveien Trikken.
Anerkjent bærekraftspris
5331 norske forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedriftene på tre hoveddimensjoner av bærekraft:
- Økonomisk bærekraft
- Miljømessig bærekraft
- Sosial bærekraft