T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud T-banestasjoner gjennomgår en fullstendig oppgradering med ny T-banetrasé, ny tunnel og to nye bruer. Helgen 3. til 5. mars skal nye Østensjøveien bru støpes.
Prosjektleder for Østensjøbaneprosjektet, Henning Johnsen i Sporveien, understreker at støp og herding av den nye brua etter planen skal være ferdig i god tid før morgenrushet mandag 6. mars, da Østensjøveien gjenåpnes for normal ferdsel.
– Med støp av nye Østensjøveien bru tar Sporveien et stort skritt i fornyelsen av Østensjøbanen. Arbeidet og fremdriften i prosjektet går så langt etter planen, og passasjerene vil merke stor effekt av to nye bruer, en helt ny T-banetunnel og flunkende ny infrastruktur når alt skal stå klart til høsten, sier prosjektlederen i Sporveien.
Reisetilbud i byggeperioden
For bilistene finnes det alternative omkjøringsruter i perioden Østensjøveien blir stengt. For fotgjengere og syklister er det imidlertid ikke tilsvarende gode alternativer i området. Når Sporveien stenger Østensjøveien natt til fredag, er alternative ruter enten alt for lange, eller innebærer stier og trapper ikke alle klarer å ferdes i.
Sporveien har derfor i samarbeid med Ruter blitt enig om en løsning hvor alle som har behov for det, kan reise kostnadsfritt med T-banen mellom Høyenhall og Brynseng T-banestasjoner i byggeperioden. Skal du reise videre, må du løse billett som vanlig.
For reiseinformasjon, se Ruter.no eller bruk Ruter-appen.
– Til alle som benytter Østensjøveien til daglig, og som nå i helgen må finne alternative reiseveier, ønsker vi på forhånd å takke for tålmodigheten. Av sikkerhetshensyn kan ingen passere under brua mens den støpes, men vi lover å åpne straks det er forsvarlig, sier Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen.
- T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud T-banestasjoner blir fullstendig oppgradert med ny T-banetrasé, ny tunnel og to nye bruer.
- Bakgrunnen for oppgraderingen av Østensjøbanen er at T-banestrekningen Etterstad–Hellerud har hatt en nesten hundre år gammel infrastruktur, inkludert to bruer som er/var på slutten av sin levetid.
- Gamle Bryn bru ble heist vekk i oktober 2022. I februar 2023, etter bygging av nye søyler og landkar, ble ny Bryn bru heist inn.
- Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for helt andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens T-banedrift.
- Høsten 2021 startet arbeidet med å fornye strekningen Etterstad–Hellerud på Østensjøbanen.
- Byggingen av den nye T-banetunnelen startet i april 2022.
- September 2023 er T-banetunnelen og -traseen som helhet planlagt å være ferdig.
- I siste del av 2023/2024 vil det bli utført eventuelle etterarbeider.