Kollektivtransporten i Oslo spiller en nøkkelrolle i å nå fremtidige klimamål og gjennomføre en god og bærekraftig byutvikling. Digitaliseringen av kollektivtransporten gjør at solide og kostnadseffektive IT-leveranser får en større betydning enn tidligere.
Strategisk digitaliseringspartner
Bjørn Sandvik, IT-direktør i Sporveien, sier samarbeidet med Sopra Steria representerer en unik mulighet til å dra nytte av deres omfattende ekspertise og erfaring innen transportsektoren. Sopra Steria vil bistå Sporveien på flere områder. Blant annet med trafikk-, forvaltning- og utviklingstjenester innenfor områdene prosjektledelse, operative oppgaver og nisje-ekspertise.
I tillegg har et mål med anskaffelsen vært å inngå samarbeid med en strategisk digitaliseringspartner som skal bidra med å implementere IT-strategien i kollektivtransportkonsernet.
– Vi er glade for å kunngjøre avtaleinngåelsen med Sopra Steria som vår strategiske digitaliseringspartner. Deres ekspertise og brede erfaring innenfor digitalisering og innovasjon vil bidra til å styrke vår drift og effektivitet, sier Sandvik.
Kontinuerlig teknologisk innovasjon og skalerbare IT-løsninger
Samarbeidet mellom Sporveien og Sopra Steria forventes å gi betydelige fordeler, som kostnadseffektivitet, forbedret IT-sikkerhet og en mer effektiv IT-infrastruktur.
Ann-Kristin Skarbøvig, direktør for transportsektoren i Sopra Steria, poengterer at det er nettopp denne type samarbeid de prioriterer:
– Sporveien ønsker et åpent og tett samarbeid på strategisk nivå, og som leverandør gir dette oss den beste forutsetningen for å bidra til innovativ transformasjon. For å ta ett eksempel: Sporveien skal de kommende årene ta imot 87 trikker fra spanske CAF, og er i forhandlinger om 20 nye T-banevognsett som skal fylle behovet til Fornebubanen. Dette bringer med seg store datamengder med potensiale for kostnadsreduksjoner og bedre tjenester til publikum.
Skarbøvig er opptatt av at Sopra Steria skal være en partner for å understøtte Sporveiens mål: Mer kollektivtrafikk for pengene", sier hun videre.
Mona Vestum, kontraktsansvarlig og leder for transformasjon i Sporveiens IT-avdeling understreker at Sporveien ser frem til å dra nytte av Sopra Steria sin kontinuerlige teknologiske innovasjon og evnen til å levere skalerbare IT-løsninger:
– Dette vil bidra til å forbedre vår operasjonelle kapasitet, gi bedre tjenester til våre passasjerer og støtte vår strategi for digital transformasjon, avslutter hun.
Avtalen har en varighet på fem år.