DCA er av mange regnet for å være europamesterskapet i digital kommunikasjon. Sporveien var en av få norske nominerte, og endte opp med sølv i kategorien innovasjon for lanseringen av de nye trikkene til Oslo som etter planen skal fases inn i trafikk i årene frem til 2024.
– Lanseringen av Oslos nye trikker var et viktig strategisk arbeid for oss, med alle innbyggerne i Oslo som målgruppe - det er jo tross alt de som faktisk skal få glede seg til å reise med de nye trikkene. En plassering på pallen og sølv i DCA i konkurranse med mer enn 400 andre bidrag er en bekreftelse på at vi lyktes med de innovative konseptuelle grepene vi valgte til lanseringen. Utmerkelsen henger høyt og er en stor inspirasjon for oss i det videre arbeidet med kommunikasjon og merkevarebygging i Sporveien, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt.
Satser på digital kommunikasjon
Den første av de 87 nye trikkene ble vist frem i oktober 2020, i et digitalt arrangement for hele byen. Pandemien gjorde det umulig å samle store menneskemengder til et tradisjonelt lanseringsarrangement. I den digitale lanseringen ble det tatt i bruk teknologi som er mye brukt blant annet i mobilspill og aldri tidligere brukt i arrangementer. Det var også en rekke aktiviteter i sosiale medier innbyggerne kunne engasjere seg i. Mer enn 40 000 deltok digitalt på selve lanseringsarrangementet, og til sammen nådde Sporveien ut til nærmere 300 000 med de ulike aktivitetene.
– Vi satser aktivt på digital kommunikasjon for å formidle hva Sporveien gjør og bidrar til. I tillegg gjorde pandemien det umulig å samle store menneskemengder til et tradisjonelt lanseringsabonnement. Når Oslos nye moderne trikk skulle lanseres og vises frem for byens innbyggere tok vi derfor i bruk helt nye virkemidler og eksperimenterte blant annet med bruk av AR (augemented reality. Oslo-folk elsker trikken, og det viste de virkelig til denne lanseringen der vi klarte å samle flere titusener bak skjermene som fulgte arrangementet), sier Kristiansen.
Tøff konkurranse
Sporveien konkurrerte mot mer enn 400 andre bidrag i DCA 2021. TietoEVRY Helsinki stakk av med gullet i klassen for innovasjon, med «The Polite Type font against online bullying”, en egenutviklet skrifttype som blant annet skal forhindre hatytringer i kommentarfeltene. Sølvmedaljen gikk altså til Sporveien, og bronsjeplassen ble tildeltl Wharf China Estates Limited for deres arbeid med “Changsha IFS – iGO" en reality-basert shopping-app til å bruke på kjøpesentre.