Statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund i samtale med Øystein Risan og Erlend Nyheim. I bakgrunnen står varaordfører Bjørn Magne Langkås fra Midt-Telemark, og ordfører Kjetil Torp fra Vegårshei. Foto: Frode Pedersen/ tog24
Publisert: 13.03.2024 

Snart klar til test av pilotsettet for Sørlandsbanen

Statssekretæren for Samferdselsdepartmentet og flere politikere fikk mandag se arbeidet som blir gjort for å skape en bedre hverdag for kundene på Sørlandsbanen.

Togene på Sørlandsbanen er over 25 år gamle og strekningen byr på flere utfordringer, med en enkelsporet og svingete strekning fra Oslo i øst til Stavanger i vest.

For å sikre økt stabilitet og punktlighet har vi i Go Ahead satt i gang et trepartssamarbeid med Norske Tog (som eier togene) og Mantena (som vedlikeholder togene). Sammen gjør vi en rekke forbedringer som vi forventer skal bidra til at togene både blir mer påligetlige, og ikke minst at kundene skal få en bedre opplevelse.

Mandag morgen inviterte vi blant annet lokalpolitikere og Samferdselsdepartmentet til verkstedet på Grorud for å se på forbedringene som gjøres på pilotsettet. Til stede var blant annet statssekretær i Samferdselsdepartementet, Abel Cecilie Knibe Kroglund, ordfører Kjetil Torp fra Vegårshei kommune og varaordfører Bjørn Magne Langkås fra Midt-Telemark kommune.

– Jeg er stolt av å kunne presentere det første resultatet av trepartssamarbeidet, vi har jobbet tett med Norske tog og Mantena med dette gjennom høsten. Vi har plukket ut områder og tiltak som skal gi en mer stabil flåte, og det er relativt rimelige men svært målrettede tiltak. Det er svært god bruk av fellesskapets midler. Det er også verdifullt å fortsette det gode samarbeidet med lokale politikere, vi bygger relasjoner og får økt innsikt i kundenes behov, sier driftsdirektør i Go-Ahead, Erlend Nyheim.

Prosjektansvarlig Knut Høistad i Mantena gikk gjennom en rekke mindre tiltak og forklarte hvorfor disse var viktige. Han forklarte til tog24 at dette første toget skal brukes som erfaring på de neste syv togsettene som skal klargjøres i løpet av 2024.

Tiltakene som gjøres inkluderer:

  • Fuging endevegg, tak, sidevegg og underredet for å forhindre kondens på elektronikk
  • Bytter / reparasjon av rør, koblinger og slanger til krengesystemet
  • HVAC moduler byttes
  • Utbedrer el-skap på trykkluftstativ for å hindre fukt på utsatt elektronikk
  • Revisjon av krengemoduler
  • Lukking av vedlikeholdspunkter knyttet til nye kompressorer

Espen Kristiansen, kommersiell direktør i Go Ahead sier:

– Vi er prisgitt de togene vi får tildelt, og må gjøre det beste ut av situasjonen. Dette samarbeidet håper vi skal gi flere parter et samlet eierskap til at togpassasjerene får det de forventer, at togene kjører og kommer når de skal.

– Dette er veldig spennende og noe vi kan ta med oss videre inn i det gedigne arbeidet vi nå skal i gang med for å øke presisjonsnivået til norsk jernbanen. Departementet har signalisert en større satsing på generelt vedlikehold på norsk jernbane i den nye Nasjonale Transportplanen. Dette er samarbeid, men det kan også kalles et samspill, siden alle i dette trepartssamarbeidet jobber mot samme mål, altså mer punktlige tog som kommer og går når de skal. Gjennom å fortelle, fokusere og forklare behovet for godt vedlikehold, kan vi også øke kundenes tillit til at noe blir gjort for å oppnå større punktlighet, konkluderte statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund til tog24.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur