Både riks- og fylkesveier på Østlandet og i Trøndelag er stengt på grunn av flom og skred, en uke etter at regnvær satte to av hovedveiene mellom øst og vest i landet ute av spill.
– Dette viser hvor på etterskudd vi er med å sikre veinettet. Flom og skred stenger veier og sperrer lokalsamfunn inne. Det haster å trappe opp arbeidet med å sikre veiene mot de stadig større påkjenningene fra et klima i endring, sier Handagard.
Klimasikring av veiene må prioriteres, mener NAF. I Nasjonal transportplan er det ingen øremerket ordning til sikringstiltak for strekninger som er spesielt utsatt ved ekstremvær.
– Vi etterlyser en helhetlig satsning på klimasikring. Fordi konsekvensene blir så store når flom og skred lammer veinettet. Derfor bør sikring av veinettet mot nedbør og klimaendringer ses under ett. Både riks- og fylkesveier må settes i stand til å stå imot oftere og kraftigere nedbør, sier Handagard.
Kostet 1,2 milliarder etter «Hans»
Etter ekstremværet «Hans» i august 2023, kostet det 1,2 milliarder kroner å utbedre riks- og fylkesveier som ble rammet. Manglende sikring mot ekstremvær har store kostnader, påpeker NAF.
– Vi kan ikke ha det slik at vi bruker en milliard i året på opprydding eller at halve landet isoleres hver gang det regner kraftig. Gang på gang har forskere advart om at ekstremvær og økt nedbør vil ramme oftere og kraftigere enn før. Det haster nå med å trappe opp innsatsen, sier Handagard.