Bergensbanen har rundt syv mil med toglinje uten vegforbindelse, og strekningen er lite tilgjengelig for redningstjenesten dersom ulykken først er ute. Men nå er en ny type beredskap på plass på Voss.
Høyfjellsstrekningen mellom Geilo og Mjølfjell ligger midt ute i villmarken. Det er veiløst, og tog er eneste måte å komme seg ut i terrenget på dersom det skulle være en hendelse, sier faggruppeleder i Bane NOR, Jon Hermann Rivenes.
Hvis en ser tilbake til for eksempel 2007 da Bergensbanen sporet av, var det bare flaks at det ikke var noen alvorlige personskader. For seks år siden tok det fyr i et snøoverbygg på Hallingskeid. Hvor lenge kan vi stole på flaksen?, påpeker Bodil Reime Sørlie i Helse Bergen, stasjonert på Ambulansen på Voss.
Flak
På Voss har man tatt tak i disse utfordringene. I løpet av kort tid har Beredskapstoget kommet på plass. Arbeidsgruppen bak nyvinningen er tverretatlig, under ledelse av Helse Bergen. Beredskapen består av folk som er stasjonert og jobber på Voss.
Vi kan godt bruke beredskapstoget i dag. Det er alltid litt å jobbe med for å bli bedre, men går det en alarm på jernbanen i dag, og det er en rød hendelse, setter vi toget sammen og reiser, sier hun.
Ifølge Reime Sørlie bygger Beredskapstoget videre på ting som allerede var på plass.
Det var en vannvogn på Voss som ble brukt til å slukke branner langs linjene. For å få til dette, måtte man etter hvert ha med en brannbil. Det ble laget et flak som man kan kjøre brannbil, ambulanse og alt mulig opp på. Det har man hatt i noen år, forteller hun.