Damsgårdtunnelen åpnet i 1993, og den er 2360 meter lang. Det er en toløps-tunnel med to felt hver retning, i tillegg til ramper. Årsdøgnstrafikken er på over 40.000 kjøretøy.
– Tilstanden på eksisterende teknisk utrustning er dårlig, og tunnelen må oppgraderes for å dekke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Alt utstyr i og utenfor tunnelen skal byttes ut, og erstattes med nytt som ivaretar dagens krav, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.
Dette omfatter blant annet:
- Nytt ventilasjonsanlegg.
- Nytt belysningsanlegg med både nytt lys i tunneltaket og sammenhengende evakueringslys.
- Det skal legges opp slukkevann til brannvesenet.
- Ny løsning for håndtering av utslipp og tunnelvaskevann som ivaretar utslippskrav.
- Ny skilting med bommer, kjørefeltsignal og variable skilt.
- Nødstasjoner med brannslukkere og telefon.
- Kamera med dekning igjennom hele tunnelen som gir alarm ved hendelser.
- Det skal bygges 3 nye tekniske bygg. Ett av disse skal bygges i ny fjellhall inne i tunnelen.
Foreløpig tidsplan for oppgraderinga:
- Entreprenørene har frist til 23.02.23 for å melde interesse til prekvalifisering.
- Frist for innlevering av første tilbud er 14.04.23.
- Oppstart blir etter sommerferien 2023
- Arbeidene skal være ferdigstilt høsten 2025.
Det utlyste arbeidet er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil ved prekvalifisering velge ut inntil fire leverandører til å konkurrere om oppdraget.