Sju entreprenører vil være med i kampen om å få bygge den 3,8 kilometer lange strekningen fra bunn av stigningen opp mot Lygna fra sør. Vegen skal bygges med midtdeler og forbikjøringsmuligheter. Strekningen er i dag en av Norges smaleste tre feltsveger.
De sju konkurrentene er:
- HAB CONSTRUCTION AS
- ISACHSEN ANLEGG AS
- AF Gruppen Norge AS
- Peab Anlegg AS
- Anlegg Øst Entreprenør AS
- Dokka entreprenør
- John Galten AS
Standardforskjeller
I 2014 åpnet ny vegen videre fra Amunrud videre mot Lygna med tre og fire felter.
Sør for trefeltsvegen åpnet motorvegen med fire felter fra grensa mot Lunner til Jaren i juli 2017.
– Det er uheldig med store standardforskjeller på vegnettet. Den nye vegstrekningen vi skal bygge nå vil gjøre Rv.4 mye tryggere, samtidig som vi også får bedre framkommelighet, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.
Byggestart i november
Staben hans skal fram til 20. mai gå gjennom de aktuelle entreprenørene, og velge ut tre kandidater som skal være med videre. Vegvesenet skal velge den beste tilbyderen etter forhandlinger med entreprenørene om en utførelsesentreprise.
– Vi velger entreprenør i oktober, sier Johansen.
Byggestart blir etter planen i november i år. Planlagt åpning blir høsten 2023.
Vegvesenet jobber også med å velge entreprenør til å bygge ny firefeltsmotorveg, 4,1 kilometer, fra Gran til Roa. Der er det planlagt byggestart i august.