Foto: Statens vegvesen/Bård Asle Nordbø
Publisert: 09.12.2024 

Sju entreprenører konkurrerer om å drifte 410 km riksvei for 310 000 trøndere

Alle de sju entreprenørene som meldte seg for å konkurrere om den nye kontrakten for drift av riksveier i søndre og midtre del av Trøndelag har blitt godkjent.

Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.

Frist for at de sju entreprenørene skal levere sitt første tilbud er 28. januar 2025. Statens vegvesen går nå nye veier for å sikre best mulig veidrift for riksveiene i sørdelen av Trøndelag.

Skal holde veiene trygge og fremkommelige

– Til sammen bor det 310 000 innbyggere i kontraktsområdet og trafikken har et spenn på mellom 100 til 60 000 kjøretøy hvert døgn i gjennomsnitt på disse veiene, med et spenn fra høyfjell- til storbyproblematikk. På strekningene er det også mye næringstransport. Det er ikke mange offentlige kontrakter i Trøndelag som angår så mange menneskers hverdag. Det er et ansvar vi er svært bevisste på, sier Per Fladvad prosjektleder for drift i Statens vegvesen.

Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.

– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.

Lav pris er ikke nok for å vinne

Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

– Før har driftskontrakter for veidrift vært tildelt de som kan levere til laveste pris om kvalitetskriteriene er oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelseform, hvor også andre kriterier enn pris påvirker hvem som vinner til slutt. Vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdriften, forteller Fladvad.

Disse entreprenørene konkurrerer

Til sammen sju entreprenører har meldt interesse:

  • Mesta AS
  • Presis Vegdrift AS
  • Risa AS
  • Stian Brenden Maskinservice AS
  • Svevia Norge AS
  • Vaktmesterkompaniet AS
  • Veidekke Industri AS

Alle entreprenørene som meldte interesse har blitt godkjent.

Dette er kriteriene entreprenørene må levere på

Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:

  • K1 Tilbudssum: summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.
  • K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
  • K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
  • K4 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.

Kontrakt med forhandling

Konkurransen foregår i flere trinn. I første omgang måtte entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen.

– Entreprenørene har nå frist til 28. januar med å levere sitt første tilbud. Når vi har fått tilbudene vil vi gjøre en vurdering av hvem som går videre til finalefeltet. Mest sannsynlig får tre til fire av entreprenørene gå videre til finalerunden hvor det blir forhandlinger. Etter dette leverer entreprenørene sitt andre og endelige tilbud og vi vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten, sier Fladvad.

Målet er at kontrakten kan signeres i begynnelsen av april 2025.

Fakta om Statens vegvesens veidriftskontrakter :

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
  • Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
  • Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
  • Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
  • Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.

Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.

Nylig ble det klart hvem som er i finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense, som er en kontrakt på cirka en halv milliard kroner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur