Stad skipstunnel er verdens første fullskala skipstunnel og skal sikre en tryggere seilas forbi Stad, det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. Tunnelen er ca. 2 km lang, 50 meter høy og har en bredde på 36 meter.
En omfattende studie danner grunnlaget for utvikling av skipstunnelens designmanual. Designmanualen skal sikre gode landskapsarkitektoniske kvaliteter, arkitektoniske kvaliteter, og generelt sikre god formbevissthet når det velges løsninger. Formålet er å bidra til en positiv stedsutvikling, som bevarer og forsterker stedets karakter.
Strategiske arkitektoniske grep forankret i designmanualen gir føringer for både planleggings-, prosjekterings- og driftsfasen. I reguleringsplanen henvises det til designmanualen, spesielt i sammenheng med fremtidig næringsutbygging på fyllingsområdene. Utvikling i faser er en sentral del av prosjektets vilkår for god og forutsigbar utvikling. Gradvis utbygging på landområdene ved tunnelåpningene innebærer at alt ikke trenger å være bygd når tunnelen er ferdig.
Strategiske føringer innebærer retningslinjer og prinsipper for design og estetikk i utformingen av portalåpningene til Stad skipstunnel, og områdene rundt:
- Overordnede føringer for anlegget som helhet.
- Konkrete tiltak for å skape bygnings- og landskapsarkitektur som legger til rette for næringsutvikling, turisme og lokalbefolkningens bruk av området.
- Konkrete tiltak for å bevare biologiske mangfold over og under vann.
Designmanualen for skipstunnelen inngår som en del av arbeidet med reguleringsplan for hele skipstunnelen. Reguleringsplanen tar for seg skipstunnelen og områdene rundt og er nå til politisk behandling i Stad kommune.
– Stad skipstunnel stiller i særklasse når det gjelder nasjonal og internasjonal infrastruktur, og det med et grep så kontroversielt at verden for alltid vil se til Stad som referanse når flere slike skipstunneler i fremtiden med sannsynlighet vil bli bygget. LINK Arkitektur og Multiconsult har sammen med lokalsamfunnet, Stad kommune og Kystverket skapt et nytt landemerke, som blir en destinasjon av det helt unike, der landskapsarkitekturen binder Stadlandet og tunnelområdene sammen med arkitektenes landskapsintegrerte form. Det er i tråd med norsk kvalitet og nøysomhet. Det er rasjonelt og estetisk vakkert i sin sammenhengende form, sier Håkon Iversen, leder for LINK Bergen.