Statens vegvesen bygger i perioden 2020–2026 tre nye parseller med total lengde 28 kilometer på E39 mellom Betna og Stormyra i Heim kommune, på E39-strekningen mellom Molde og Trondheim.
– Når dette prosjektet er fullført, vil det bli en sammenhengende god europaveistandard på hele denne delen av E39. I tillegg vil vi få en reisegevinst på sju minutter og 5 kilometer innspart kjørelengde i forhold til dagens E39, sier prosjektdirektør Ove Nesje.
Rundt halvparten av strekningen vil få en fartsgrense på 90 kilometer per time.
Bertelsen & Garpestad var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var Bertelsen & Garpestad AS som hadde best forhold mellom pris og kvalitet. Kontraktssummen er på 538 millioner kroner eksklusive mva.
Om prosjektet
Delstrekningen forbi Vinjeøra, fra Stormyra til Staurset, omfatter i hovedsak bygging av cirka 10,6 kilometer ny to-felts E39. Store deler av strekningen går langs eksisterende vei, med delvis skrånende terreng. Arbeidene stiller krav til god logistikk og erfaring i håndtering og flytting av store massevolum.
Det skal bygges et nytt kanalisert veikryss mot fylkesvei 680 i retning Kyrksæterøra og Aure, et T-kryss på Barhals og tilhørende avkjørsler, sideveier og landbruksveier. Veien vil få en strekning på cirka 5 kilometer med fartsgrense 90 kilometer per time.
I tillegg til veibyggingen består anlegget av sju betongkonstruksjoner. Det er også satt krav om at minimum 20 prosent av gravemaskintimene og minimum 30 prosent av massetransportstimene skal utføres med nullutslipp, samt at man skal ta godt hensyn til klima, miljø og natur.
Oppdraget skal gjennomføres som utførelsesentreprise, og Bertelsen & Garpestad AS har med seg Veidekke Entreprenør AS som underentreprenør på konstruksjon. Frist for ferdigstillelse er 17. september 2026.
Dette blir den siste kontrakten i veiprosjektet E39 Betna–Stormyra.