I sammenheng med at nye SL18-trikker fases inn, og de gamle SL95-trikkene fases ut, har planen vært å innstille trikketilbudet til Bekkestua fra 1. juli.
– Sporveien har jobbet med å erstatte defekte deler som er nødvendige for at tilbudet kan gjenopprettes mellom Lilleaker og Bekkestua. Dessverre er det lang leveringstid på delene, og Sporveien vil ikke motta disse i tide til å kunne gjenåpne trikketilbudet til Bekkestua før 1. juli, sier Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter.
– Vi hadde planlagt å ha et trikketilbud med SL95 til Bekkestua frem til 1. juli, og beklager at dette ikke lar seg gjøre, sier Aanes.
Som midlertid erstatning kjøres det inntil videre maxitaxi mellom Jar og Lilleaker. Reisende kan benytte T-bane på strekningen Bekkestua–Jar.
Kollektivtilbudet til og fra Bekkestua
Antallet påstigende på linje 13 på Jar og Bekkestua utgjør omkring 2,5% av alle påstigninger på linjen på hverdager. På hverdager er det i snitt om lag 400 påstigende på Jar og Bekkestua totalt, hvorav i overkant av 300 påstigende på Bekkestua. Fra Bekkestua er det mange alternativer for de reisende:
- T-banens linje 3 kjører 4 avganger i timen i rush.
- Linje 140 kjører 4 avganger i timen i rush.
- Linje 145 kjører 2 avganger i timen i rush.
- Linje 150 kjører 6 avganger i timen i rush, for mange reisende fra Bekkestua vil denne linjen være et alternativ til trikkelinje 13.
- Linje 220 kjører 2 avganger i timen i rush.
- Linje 230 kjører 6 avganger i timen i rush.
- Linje 140 går også fra Jar, og for mange reisende fra Jar vil denne linjen være et alternativ til trikkelinje 13 .
Kort om historien
Etablering av en løsning med både trikk og T-bane på Bekkestua kom på plass i 2014.
- Trikk og T-bane kan ikke stoppe ved de samme plattformer, det er derfor bygd separat løsning for trikken på stasjonene Bekkestua og Jar. Trikken stopper imidlertid ikke på Ringstabekk, som er en T-banestasjon mellom Jar og Bekkestua, men trikk og T-bane kjører på de sammen sporene mellom Bekkestua og Jar. Trikken bruker det samme signal og sikringssystemet på strekningen som T-banen.
- Oslo kommune vedtok 15.10.2015 at det anskaffes nye standard trikker. Standardtrikker er i utgangspunktet ikke tilpasset samkjøring med T-banen. Bakgrunnen for kjøp av standard trikker, var kostnadsnivået både ved innkjøp og vedlikehold. De gamle trikkene ble forutsatt faset ut, og dette er lagt til grunn for all planlegging etter 2015.
- Akershus fylkesting ble i sak 228/15, orientert om at de nye trikkene ikke kunne betjene strekningen Jar-Bekkestua. Denne informasjonen ble gitt på bakgrunn av brev fra Oslo kommune til Akershus fylkeskommune datert 30.10.2015. Fylkestinget behandlet saken på nytt 27.03.2017, og vedtok at trikkedriften med den gamle trikken (SL95) skulle opprettholdes så lenge som mulig. Samtidig ble det lagt frem et kostnadsestimat for en eventuelt ombygd trikketrasé mellom Øraker og Jar, inklusiv ny trikkeholdeplass på Jar. Fylkestinget vedtok ikke å gå videre med et slikt alternativ på grunn av investeringskostnaden. For det videre arbeid ble det da lagt til grunn at Øraker ville bli endestopp for trikken.
- Ruter har i samarbeid med Sporveien gjort en ny vurdering av mulighetene for fortsatt trikk til Bekkestua. Notatet ble oversendt i november 2023 og skal etter planen behandles politisk i Akershus fylkeskommune i første halvår 2024.