46 kommuner, Viken fylkeskommune og 4 innkjøpssamarbeid i Viken går sammen om en felles erklæring for omstilling til transport på elektrisitet, hydrogen og biogass i anskaffelser av varer og tjenester. Disse kommunene og innkjøpssamarbeidene vil nå begynne å etterspørre fossilfri transport i sine vare- og tjenesteanskaffelser.
Offentlige anskaffelser blir stadig trukket fram som et sentralt virkemiddel for å kutte klimagassutslipp og for å få til en omstilling til lavutslippssamfunnet.
– Kommuner og fylkeskommuner i Norge kjøper varer og tjenester for mer enn 200 milliarder kroner årlig. Med dette følger et stort ansvar til å påvirke samfunnsutviklingen i en bærekraftig retning. Sammen har vi i Viken stor innkjøpsmakt, og mulighet til å utgjøre en forskjell, sa fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen på lanseringen av felleserklæringen.
– Vi ser at mange kommuner allerede stiller slike krav i flere anbud, men det er fremdeles et stort potensial for å få med flere kommuner på dette og å stille krav på lik måte overfor markedet. Det forteller prosjektmedarbeider Stine Eriksen i Klimarådgivning i anskaffelser, et prosjekt i regi av Viken fylkeskommune og Klima Østfold.
Viken er en stor region, men mange av kommunene har felles leverandører og leverandørmarked. Ved å stå sammen og stille lignende krav og kriterier vil det bli mer forutsigbart for markedet. Vikens kommuner har sammen stor innkjøpsmakt og hvis vi står sammen, øker muligheten til å påvirke transportmarkedet. En felles metodikk gjør også jobben enklere for innkjøpsmiljøene, slik at de kan stille transportkrav og -kriterier i flere anskaffelser fremover.
– Vi ser at det er en stor fordel at kommunene står sammen og sender et tydelig signal til markedet om hvilken retning det går i. Samtidig vet vi at modenheten i markedet for kjøretøy på elektrisitet, hydrogen og biogass varierer både fra leverandørmarkedet til leverandørmarkedet, men også geografisk i Viken-regionen. Derfor legges det opp til at kommunene må ha dialog med aktuelle tilbydere før gjennomføring av konkurranser for å stille krav på et realistisk nivå, forteller prosjektleder Erik Gathen i Klimarådgivning i anskaffelser.