Elektrisk buss i Braunschweig lades trådløst ved endestasjon. Foto: ENRX
Publisert: 27.11.2024 

Samarbeid om standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy

Induksjonseksperten ENRX inngår avtale med amerikanske InductEV om samarbeid rundt kompatibilitet og tekniske standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy.

To globale ledere innen trådløs induktiv lading av elektriske kjøretøy kunngjorde i går at de har signert en samarbeidsavtale for å jobbe frem standarder for denne raskt voksende teknologien. Konseptet trådløs induktiv lading har fått et betydelig løft etter at Tesla nylig lanserte sin autonome robotaxi, som benytter et lavenergi trådløst ladesystem.

ENRX og InductEV har som mål være pådrivere for å utvikle tekniske standarder og sikre global kompatibilitet for trådløse ladesystemer til elektriske kjøretøy. De to selskapene fokuserer spesielt på standarder for systemer der man kan lade med høy effekt.

Gjennom samarbeidet håper selskapene å stimulere til innovasjon og å fremskynde innføringen av trådløs ladeteknologi i transportsektoren.

– Vi ser frem til å samarbeide med ENRX om en global standard for trådløs ladeteknologi, sier John Rizzo, administrerende direktør i InductEV.

– Vi står ved et veiskille når det gjelder innføring av trådløs induktiv lading, så dette samarbeidet er veldig viktig. Både sluttbrukere og bilprodusenter ønsker trygghet for at man får gode og varige løsninger.

– Vi har fulgt med på den kommersielle innføringen av InductEVs trådløse ladeløsninger og funnet mange tekniske fellestrekk mellom våre selskaper, sier salgsdirektør i ENRX, Magnus Vold.

– Med 20 års erfaring innen høyeffekt trådløs lading ser vi et sterkt behov for økt standardisering av teknologien i transportsektoren. Vi er derfor svært glade for å samarbeide med InductEV om å etablere industristandarder.

Nils-Gunnar Vågstedt, seniorekspert innen elektromobilitet hos Scania Group og medleder av SAE Internationals J2954-2 Heavy Duty Charging Committee, sier:

– Takket være standardisering og interoperabilitet har moderne tungtransport blitt svært effektiv, samtidig som den er sikker og kostnadseffektiv i drift.

InductEVs trådløse ladesystem benytter induktive ladeplater: én plate i bakken som aktiveres når den kobles til en plate under kjøretøyet. De kan levere systemer fra 75 kW og opptil 450 kW. Teknologien åpner for å erstatte energikrevende nattlading med kortere ladeøkter i løpet av dagen. Dette maksimerer bruken av tilgjengelig fornybar energi og reduserer elektrifiseringsutfordringene for både kraftselskaper og transport-operatører.

ENRX har levert trådløse induksjonsløsninger for ferger, industrielle kjøretøy og busser i flere større europeiske byer. Et prosjekt er i Braunschweig i Tyskland, der en 12 kilometer lang bussrute med et 200 kW trådløst ladesystem har vært i kontinuerlig drift i mer enn ti år. Selskapet jobber også med et pilotprosjekt på verdens første elektrifiserte motorvei i Florida i USA, der man vil kunne lade på høy effekt mens man kjører.

Samarbeidsområder inkluderer:

  • Støtte til SAE J2954-standardisering: Begge selskaper vil bidra med ressurser og teknisk ekspertise til arbeidsgrupper, komiteer og andre aktiviteter knyttet til utvikling og ferdigstilling av SAE J2954-standarden og andre relevante standarder.
  • Kompatibilitets- og interoperabilitetstesting: InductEV og ENRX vil samarbeide om å teste sine trådløse ladeløsninger for å sikre gjensidig kompatibilitet, slik at produktene deres fungerer sømløst på tvers av ulike plattformer og konfigurasjoner i elbilmarkedet.
  • Promotering av bransjen: InductEV og ENRX vil sammen promotere fordelene med standardisering innen bransjen og overfor regulatoriske organer, og oppfordre til adopsjon av en universell standard som sikrer at trådløse ladeløsninger er tilgjengelige, pålitelige og kompatible.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur