Totalt brukte alle fylkene 16,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i 2024. Det viser tall utarbeidet av Statistisk sentralbyrå (SSB) for NAF. I gjennomsnitt brukte fylkene 3764 kroner per innbygger, men det er store forskjeller.
Veiforfall på 14,5 milliarder kroner
Nordland er et av fylkene med størst etterslep på vedlikehold av veiene. Det vil koste hele 14,5 milliarder kroner å fjerne forfallet som har bygget seg opp. Likevel ble det kun brukt 1,2 milliarder på drift og vedlikehold i fjor, en liten økning fra året før.
– Folk ser at veiene råtner på rot mange steder. Asfalt smuldrer opp, veikanter glir ut og broer og tunneler trenger oppgraderinger. Disse tallene gir liten grunn til å tro at veistandarden har blitt bedre i året som har gått, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Vedlikehold av veiene har blitt mye dyrere
Kostnaden til drift og vedlikehold har skutt i været. På fem år har det blitt nær 30 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, ifølge SSB. Riksrevisjonen har tidligere kritisert at kostnadene til drift og vedlikehold av veiene øker uten at veiene hverken blir tryggere eller i bedre stand.
Til sammen bruker fylkene 4,3 prosent mer på drift og vedlikehold i 2024 enn året før, justert for inflasjon. NAF mener dette ikke monner.
– Skal vi unngå at fylkesveiene faller fullstendig sammen må pengebruken opp, og vi må få mer trygg vei for pengene. Staten må bidra med mer, og fylkene må sørge for at pengene kommer frem og brukes der de trengs mest, sier Handagard.
Hun viser til at det samlede forfallet på fylkesveiene kan koste 105 milliarder kroner å utbedre. Dette er basert på Statens vegvesens beregninger, som ble lagt frem i 2023.
– Slik det er i dag øker forfallet år for år, og kostnaden for å utbedre veiene skyter i været. Fylkene klarer ikke ta unna slitasjen på veinettet år for år, sier Handagard.
Alle tall i 2024-kroner
Vedlikeholds-
etterslep pr 2024, i mill kr. |
Fylkenes utgifter til drift og vedlikehold av veier, i mill.kr | Beløp per innbygger (kr) | |||
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 | |
Agder | 7 800 | 1 222 | 1 112 | 3 819 | 3 452 |
Innlandet | 6 312 | 1 516 | 1 592 | 4 029 | 4 217 |
Møre og Romsdal | 10 625 | 1 443 | 1 506 | 5 332 | 5 529 |
Nordland | 14 536 | 1 242 | 1 239 | 5 109 | 5 088 |
Rogaland | 5 372 | 1 338 | 1 422 | 2 680 | 2 819 |
Trøndelag | 8 009 | 1 749 | 1 709 | 3 623 | 3 511 |
Troms og Finnmark (2020-2023) | 1 336 | 5 460 | 0 | ||
Troms | 9 944 | 1 006 | 5 898 | ||
Finnmark | 3 332 | 463 | 6 175 | ||
Vestfold og Telemark (2020-2023) | 1 093 | 2 522 | 0 | ||
Vestfold | 2 035 | 488 | 1 892 | ||
Telemark | 6 447 | 670 | 3 766 | ||
Vestland | 19 457 | 2 497 | 2 829 | 3 834 | 4 318 |
Viken (2020-2023) | 2 413 | 1 841 | 0 | ||
Østfold | 2 408 | 573 | 1 823 | ||
Akershus | 2 292 | 1 233 | 1 664 | ||
Buskerud | 6 331 | 692 | 2 550 | ||
104 899 | 15 849 | 16 534 | 3 825 | 3 764 | |
Gj.nitt per innbygger |
Kilde: SSB. 722 Fylkesveier, miljø- og trafikksikkerhetstiltak, 12163: Utgifter til tjenesteområdene, fylkeskommunekonsern, etter region, statistikkvariabel, år, funksjon og art.
Tallene for etterslep på vedlikehold er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.