Nordland er et av fylkene med størst etterslep på vedlikehold av veiene. Det vil koste hele 14,5 milliarder kroner å fjerne forfallet som har bygget seg opp. Likevel ble det kun brukt 1,2 milliarder på drift og vedlikehold i fjor, en liten økning fra året før. Foto: NAF
Publisert: 19.03.2025 

Så mye brukte Nordland på vedlikehold av veiene i 2024

Nordland fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5088 kroner, noe som er litt mindre enn året før, men fortsatt fjerde mest i landet.

Totalt brukte alle fylkene 16,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i 2024. Det viser tall utarbeidet av Statistisk sentralbyrå (SSB) for NAF. I gjennomsnitt brukte fylkene 3764 kroner per innbygger, men det er store forskjeller.

Veiforfall på 14,5 milliarder kroner

Nordland er et av fylkene med størst etterslep på vedlikehold av veiene. Det vil koste hele 14,5 milliarder kroner å fjerne forfallet som har bygget seg opp. Likevel ble det kun brukt 1,2 milliarder på drift og vedlikehold i fjor, en liten økning fra året før.

– Folk ser at veiene råtner på rot mange steder. Asfalt smuldrer opp, veikanter glir ut og broer og tunneler trenger oppgraderinger. Disse tallene gir liten grunn til å tro at veistandarden har blitt bedre i året som har gått, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Vedlikehold av veiene har blitt mye dyrere

Kostnaden til drift og vedlikehold har skutt i været. På fem år har det blitt nær 30 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, ifølge SSB. Riksrevisjonen har tidligere kritisert at kostnadene til drift og vedlikehold av veiene øker uten at veiene hverken blir tryggere eller i bedre stand.

Til sammen bruker fylkene 4,3 prosent mer på drift og vedlikehold i 2024 enn året før, justert for inflasjon. NAF mener dette ikke monner.

– Skal vi unngå at fylkesveiene faller fullstendig sammen må pengebruken opp, og vi må få mer trygg vei for pengene. Staten må bidra med mer, og fylkene må sørge for at pengene kommer frem og brukes der de trengs mest, sier Handagard.

Hun viser til at det samlede forfallet på fylkesveiene kan koste 105 milliarder kroner å utbedre. Dette er basert på Statens vegvesens beregninger, som ble lagt frem i 2023.

– Slik det er i dag øker forfallet år for år, og kostnaden for å utbedre veiene skyter i været. Fylkene klarer ikke ta unna slitasjen på veinettet år for år, sier Handagard.

Alle tall i 2024-kroner

  Vedlikeholds- 

etterslep 

pr 2024, 

i mill kr. 

Fylkenes utgifter til drift og vedlikehold av veier, i mill.kr  Beløp per innbygger (kr) 
  2024  2023  2024  2023  2024 
Agder   7 800 1 222 1 112 3 819 3 452
Innlandet   6 312 1 516 1 592 4 029 4 217
Møre og Romsdal   10 625 1 443 1 506 5 332 5 529
Nordland   14 536 1 242 1 239 5 109 5 088
Rogaland   5 372 1 338 1 422 2 680 2 819
Trøndelag  8 009 1 749 1 709 3 623 3 511
Troms og Finnmark (2020-2023)  1 336 5 460 0
Troms  9 944 1 006 5 898
Finnmark   3 332 463 6 175
Vestfold og Telemark (2020-2023)  1 093 2 522 0
Vestfold   2 035 488 1 892
Telemark   6 447 670 3 766
Vestland   19 457 2 497 2 829 3 834 4 318
Viken (2020-2023)  2 413 1 841 0
Østfold   2 408 573 1 823
Akershus   2 292 1 233 1 664
Buskerud   6 331 692 2 550
104 899   15 849  16 534  3 825  3 764 
Gj.nitt per innbygger  

Kilde: SSB. 722 Fylkesveier, miljø- og trafikksikkerhetstiltak, 12163: Utgifter til tjenesteområdene, fylkeskommunekonsern, etter region, statistikkvariabel, år, funksjon og art.  

Tallene for etterslep på vedlikehold er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.  

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur