Det skal bygges nye kantdragere og monteres nytt rekkverk på bruen i Sørvika på innfartsveien til Harstad. Veien blir lysregulert og innsnevret til én kjørebane hele døgnet. Det blir arbeid på bruen mellom klokken 07.00 og 19.00 alle hverdager. Trafikantene må regne med litt ventetid.
– Arbeidet på bruen skal gjøres mens trafikken går forbi i ett kjørefelt. Vi ber sjåførene om å kjøre varsomt og ta hensyn til de som arbeider på bruen, slik at vi unngår ulykker, sier byggeleder Tor Knedahl i Statens vegvesen.
Veien over bruen har en gjennomsnittlig trafikk på 4900 kjøretøy i døgnet. Arbeidet med rigging er startet, og planen er at det nye rekkverket skal være ferdig i midten av desember. Det er Visinor Rehab AS som utfører arbeidet på brua på oppdrag fra Statens vegvesen.
Skadet rekkverk
Bruen på riksvei 83 har hatt nedsatt fartsgrense til 50 kilometer i timen siden i fjor sommer, på grunn av skader på rekkverket. Farten ble satt ned for å redusere faren for trafikkuhell, og begrense konsekvensene dersom det skulle skje ei ulykke.
Skadene skyldes rust, avskalling og påkjørsler. På bruen i Sørvika må både kantdragere og rekkverk skiftes for å oppfylle dagens krav til sikkerhet.
Brua Sørvik Midtre ble bygd i 1974, og er 14 meter lang. Skadene på rekkverket påvirker ikke bæreevnen til bruen.
Sikkerhet er viktigst
Alle de vél 6000 bruene på norske riksveier inspiseres jevnlig av Statens vegvesen.
– Når vi gjør funn på en bruinspeksjon, så innfører vi tiltak fortløpende. Sikkerhet kommer alltid først, sier Tor Knedahl.