Nye Veier tar sikte på å signere kontrakt med Risa AS i løpet av oktober.
– Det har vært god konkurranse om kontrakten. Tre selskapsgrupperinger var kvalifisert for tilbudsfasen, der Risa AS med rådgiveren Multiconsult Norge AS, etter to forhandlingsrunder står igjen med høyest score, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Konkurransen er i stor grad basert på gjeldende reguleringsplan fra 2015, men med flere optimaliseringer. Delstrekningen får en veibredde på 7,5 meter og den nye veien kommer til å ligge i skjæring på oversiden av dagens vei. På deler av strekningen skal det bygges natursteinsmurer mot fjellsiden. For å løse skredutfordringene skal det bygges fanggjerder, steinplastrede skredrenner, to bruer og en kulvert, slik at skredene kan gå i kanaliserte nedløp og ikke over veien.
– Skredsikringstiltakene er en svært viktig del av prosjektet, noe som vil bidra til færre stenginger og vesentlig redusert risiko for ulykker. Prosjektet inkluderer også trafikksikker løsning for gående og syklende med ny gang- og sykkelvei, sier Aanesland.
For å sikre trygg trafikkavvikling i byggeperioden må prosjektet bygges i etapper med midlertidig trafikkomlegging og lysregulering.
– Det er en milepæl for både Nye Veier og trafikantene at vi nå nærmer oss byggeaktivitet på det første utbedringsprosjektet på rv. 13 i Hardanger, sier Aanesland.
Nye Veier legger opp til byggestart våren 2025. Veistrekningen Djupevik–Kviturtunnelen er planlagt ferdig i løpet av høsten 2026.